گروه بنگاه‌ها- مدیر عامل بانک سامان واگذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها را امری منطقی دانست و بر تفکیک ماهیت بانک‌ها در میزان سرمایه‌گذاری تاکید کرد. ولی ضرابیه مدیر عامل بانک سامان ،در گفت‌وگو با خبرگزاری موج، در مورد واگذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها با اشاره به این نکته که بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای میزان سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم بانک‌ها را تعریف کرده است، اظهار داشت: بانک مرکزی در این قالب، هیچ محدودیتی برای بانک‌ها قائل نشده است. به طور کلی بانک می تواند در سقف ۴۰ درصد سرمایه پایه در سرمایه‌گذاری مستقیم وارد شود.

وی افزود: اگر بانک برای خود، شرکت‌های ابزاری تعریف کنند تا ۴۹ درصد می توانند وارد سرمایه‌گذاری شوند و با مجوز بانک مرکزی می توانند بیش از ۴۹ درصد سرمایه‌گذاری داشته باشند و حداکثر میزان سرمایه‌گذاری در یک شرکت غیرابزاری نیز ۲۰ درصد است.

مدیر عامل بانک سامان با بیان اینکه بانک مرکزی محدودیت خاصی قائل نشده است مگر آن که سرمایه آن بانک اجازه سرمایه‌گذاری بیشتر از ۴۰ درصد سرمایه پایه را ندهد، گفت: بانک‌ها شاید نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند که قطعا باید به همین دلیل افزایش سرمایه بدهند تا بتوانند آن ۴۰ درصد سرمایه پایه را افزایش داده و سرمایه‌گذاری‌های خود را بیشتر کنند.

وی ادامه داد: این امر صرفا یک ماهیت محاسبه ریسک برای میزان منابع در اختیار یک بانک و برای سرمایه‌گذاری‌های ریسکی تر است و به نظر من یک نگاه منطقی است.

ضرابیه ضمن تاکید بر این که در برنامه اقتصادی پنج‌ساله باید ماهیت بانک‌ها را از یکدیگر تفکیک کنند، گفت: بانک‌های تجاری به جهت اینکه سپرده‌های مردمی را جمع می کنند، در پروژه‌هایی وارد می شوند که ریسک پذیری کمتری دارد؛ چرا که به مشتری تعهد دارند و باید به آنها سود سپرده پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: منابع بانک‌های تخصصی، سرمایه‌گذاری و توسعه ای لزوما از منابع مردمی نیست. ممکن است منابع بین بانکی یا بودجه‌هایی باشد که برای این بانک‌ها در نظر گرفته شده، در نتیجه محاسبه ریسک آنها متفاوت می شود و به میزان سرمایه ای که دارند، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری آنها تعریف می شود.

مدیر عامل بانک سامان گفت: تا زمانی که ساختار شفاف‌تر نشده، بانک‌هایی که می خواهند در پروژه‌های ریسکی‌تر وارد شوند یا به نوعی بنگاه داری کنند، باید نوع بانک آنها متفاوت باشد، بانک تجاری با سپرده‌های مردمی در میزان بنگاه داری محدودیت دارد.