بانک‌ها امسال رتبه‌بندی می‌شوند

عکس: حمید جانی‌پور

موجودی ذخایر ارزی سه‌رقمی است

گروه بازارپول- به گفته رییس کل بانک مرکزی نظام بانکی کشور در سال‌جاری رتبه‌بندی خواهد شد. محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی از اجرای رتبه‌بندی بانک‌ها در امسال خبر داد و اظهار کرد: این رتبه‌بندی براساس عملکرد آنها، رعایت ضوابط و قوانین بسته سیاستی-نظارتی، اعتبارسنجی مشتریان، میزان مطالبات معوق و همچنین عملکرد مدیریت بانک انجام خواهد شد.

بهمنی افزود: در کنار این مولفه‌ها سایر مسائلی که می‌تواند در ارزیابی مورد توجه قرار گیرد، به کار گرفته خواهد شد.

بهمنی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به موضوع تقاضای تاسیس بانک‌های خارجی در ایران، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط منطقه به گونه‌ای است که تقاضای تاسیس بانک خارجی در ایران بسیار افزایش یافته است.

وی افزود:‌ در شرایط فعلی گاهی در مذاکرات خاصی که با طرف‌های خارجی داریم، می‌بینیم که موضع این افراد نسبت به سابق خیلی فرق کرده است؛ ما الان مشکلی درباره تاسیس بانک‌های خارجی نداریم.

بهمنی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل مشکل تحریم، مانع از تاسیس بانک‌های خارجی در کشور شده بود، گفت: در این شرایط انجام مبادلات سخت بوده، ولی بالاخره توانستیم واردات و صادرات را به طرق مختلف انجام دهیم.

رییس کل بانک مرکزی گفت: وجود و تاسیس بانک مشترک در ایران و کشورهای دیگر هیچ منعی ندارد، ولی خیلی از مسائل ما محرمانه است و الان نمی‌توانم آنها را بیان کنم.

بهمنی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به متقاضیان تاسیس بانک‌های خارجی با هر درصد سهم که تمایل داشته باشند، مجوز می‌دهد، ادامه داد: ما هم هیچ مشکلی در کشورهای دیگر برای مبادلات بانکی نداریم.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تاکید کرد: تاکنون به درخواست‌های تاسیس بانک‌های خارجی «نه» نگفتیم، اما شاید آنها پشیمان شدند یا نیامده‌اند.

وی افزود: وقتی با خارجی‌ها مذاکره می‌کنیم به آنها می گوییم آمادگی تاسیس بانک مشترک یا بانک خارجی در کشور خود را داریم.

وی افزود: گاهی اوقات آنها به ما درخواست تاسیس می‌دهند، ولی خودشان اقدامی نمی‌کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با تاکید براینکه بانک مرکزی متولی مسائل ارزی کشور است، گفت: هیچ سازمان و نهادی نمی‌تواند ارزی را بدون اطلاع بانک مرکزی وارد کشور کند، چراکه این اقدام پولشویی تلقی می‌شود.

رییس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: در سال‌جاری بانک مرکزی به صورت جدی مقابله با «پولشویی» را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

بهمنی به التهابات اخیر بازار سکه اشاره و اظهار کرد: همان‌طور که قبلا وعده داده بودیم آن‌قدر سکه به بازار تزریق کردیم که بازار متعادل شد.

وی ادامه داد: حباب سکه در حال حاضر کاملا از بین رفته است و قیمت‌ها براساس بازارهای جهانی تعیین می‌شود.

او افزود: ما از مردم می‌خواهیم برای خریدن سکه به بازار هجوم نیاورند؛ چراکه دلالان از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند.

رییس‌کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به افزایش قیمت‌های جهانی نفت گفت: ذخایر ارزی کشور حتما سه رقمی است.

بهمنی با بیان اینکه خوشبختانه ذخایر ارزی کشورمان خوب است، ادامه داد: بحثی را که چندی پیش مطرح شد این بود که حساب ذخیره ارزی موجودی ندارد، این در حالی است که براساس قانون از اول فروردین ۸۹ دیگر قرار نبود وجوهی به این حساب ریخته شود.

بهمنی افزود: فقط مقرر شده بود ۲۰ درصد کل فروش نفت را وارد حساب صندوق توسعه ملی کنیم و در پایان سال هم آنچه مانده بود، ۵۰ درصدش را به حساب این صندوق واریز کردیم. وی گفت: بنابراین حساب اصلی ما حساب صندوق توسعه ملی است که در حال حاضر حدود ۱۵ میلیارد دلار موجودی دارد و این همان چیزی است که باید در حساب ذخیره ارزی باشد و حالا در صندوق قرار دارد.

رییس‌کل بانک مرکزی افزود: امیدواریم با این روند قیمت نفت که در جهان شاهدیم، بتوانیم در پایان سال بین ۲۸ تا ۳۰ میلیارد دلار در این حساب داشته باشیم.

بهمنی با بیان اینکه ذخایر ارزی کشور حتما سه رقمی است، گفت: زمانی که عدد سه رقمی شد، قیمت نفت ۴۰ تا ۶۰ دلار در هر بشکه بود، این درحالی است که امروز قیمت‌ها بالای ۱۰۰ دلار است.