سقوط آزاد قیمت جهانی طلا - ۱۸ اردیبهشت ۹۰

عکس: AFP

کاهش شدید قیمت نفت انتظار برای کاهش قیمت سکه در بازار داخل افزایش یافت

سقوط آزاد طلا در بازار‌های جهانی

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: بهای طلا در بازار‌های جهانی سقوط کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری، روز پنج‌شنبه پس از ثبت محدوده ۱۴۶۵ دلار، در سطح ۱۰/۱۴۷۳ دلار بسته شد که نسبت به نرخ بسته شده ۵/۱۵۱۶ دلار روز چهارشنبه تقریبا ۴/۴۳ دلار افت کرده است.

کاهش ۱۵ درصدی بهای نفت در بازار‌های جهانی و بالا رفتن ارزش دلار آمریکا از مهم‌ترین دلایل کاهش ارزش طلا در بازار‌های جهانی بوده است. در عین حال خرید‌های عمده توسط بانک‌های مرکزی جهان، بهای طلا را مجددا در پایان معاملات هفتگی تا ۴۰/۱۴۹۵ دلار بالا برد که این رقم نسبت به نرخ ۱۴۷۳ دلاری پایان معاملات روز پنج‌شنبه بیش از ۲۲ دلار افزایش و نسبت به نرخ ۱۵۳۹ دلاری بعد از ظهر چهارشنبه بیش از ۴۴ دلار افت داشته است.

به دنبال واکنش مثبت بازار‌های مالی جهان به مرگ بن لادن، قیمت نفت تا ۹۷ دلار کاهش یافت. روز جمعه با اعلام گزارش آمار مشاغل در آمریکا، نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا ۴۳۱۷/۱ افت کرد. این رقم پیش از این تا ۴۸۱۴/۱ بالا رفته بود. در گزارش دپارتمان اشتغال آمریکا، میزان حقوق‌بگیران ماه آوریل تا ۲۴۴ هزار نفر افزایش داشت. کارشناسان رقم۱۸۵ هزار نفر را برای این ماه پیش‌بینی کرده بودند که وضعیت موجود حکایت از رضایت مقامات آمریکایی دارد. در عین حال رییس بانک مرکزی اروپا گفت که تا ماه ژوئن امکان افزایش نرخ بهره یورو از حد فعلی ۲۵/۱ درصد وجود ندارد. با انتشار این خبر ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین حد ۴ ماهه خود رسید. تهدید به خروج یونان از اتحادیه پولی یورو نیز بر نگرانی‌های موجود در افت ارزش یورو افزود.

بازار داخلی ارز و طلا

قیمت انواع سکه و ارز در بازار روز پنج‌شنبه مصادف با ایام سوگواری فاطمیه، تاثیر متناسبی از افت قیمت‌های جهانی نپذیرفت. با این حال سکه بهار آزادی با ۲۰۰۰ تومان کاهش نرخ تا ۴۲۰ هزار تومان کاهش یافت که با نرخ سکه در بانک ملی تفاوتی نداشت. سکه طرح قدیم در عین حال ۳۰۰۰ تومان گران شد و دوباره به نرخ ۴۶۰ هزار تومان بازگشت.تا ظهر پنج‌شنبه نیم سکه و ربع سکه هر یک با ۱۰۰۰ تومان افت قیمت به ترتیب ۲۱۰ هزارتومان و ۱۲۱ هزارتومان فروخته شدند. انتظار می رود امروز سکه به شرط ثبات نرخ دلار آمریکا به نرخ ۴۰۸ هزار تومان برسد.

در بازار ارز قیمت دلار آمریکا روز پنج‌شنبه ۲ تومان کاهش داشت. در مقابل یورو با ۵ تومان افزایش قیمت تا ۱۷۱۰ تومان بالا رفت.

روز پنج‌شنبه شعب سکه فروش بانک ملی نیم سکه را با نرخ ۲۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سکه را به نرخ ۱۲۰ هزار تومان به متقاضیان فروختند.

بانک‌های مرکزی سه کشور ۱۲۱ تن طلا خریدند

در همین حال صندوق بین‌المللی پول با اشاره به ورود دولت‌ها به بازار طلا اعلام کرد بانک‌های مرکزی سه کشور مکزیک، روسیه و تایلند از ابتدای سال ۲۰۱۱ تاکنون ۱۲۱ تن طلا خریده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد به دنبال کاهش ارزش دلار بانک‌های مرکزی سراسر جهان مثل روسیه، مکزیک و تایلند طی ماه‌های فوریه و مارس ذخایر طلای خود را بیش از ۶ میلیارد دلار افزایش داده‌اند. براساس این گزارش، بانک مرکزی مکزیک از ماه ژانویه تا کنون بیش از ۳/۹۳ تن طلا خریداری کرده است.

میزان ذخایر طلای روسیه نیز تا پایان ماه مارس با ۸/۱۸ تن افزایش به بیش از ۸۱۱ تن رسیده است. میزان ذخایر طلای بانک مرکزی تایلند نیز با ۳/۹ تن افزایش در این مدت به بیش از ۹/۱۰۸ تن رسیده است. بانک‌های مرکزی جهان طی ماه‌های اخیر به علت رشد فزاینده قیمت طلا و کاهش ارزش دلار تمایل زیادی برای افزایش ذخایر طلای خود داشته‌اند. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول کشورهای هند، سریلانکا و موریتانی از پایان سال ۲۰۰۹ تا کنون اقدام به خرید طلا کرده‌اند. طلا هم اکنون ۰/۲ درصد ذخایر بانک مرکزی مکزیک و ۲/۶ درصد ذخایر بانک مرکزی تایلند را تشکیل می‌دهد. براساس گزارش شورای جهانی طلا، طلا بیش از ۷۰ درصد ذخایر فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی آلمان را تشکیل می‌دهد.

مالیات بر ارزش افزوده باید از اجرت کار گرفته شود

رییس اتحادیه طلا و جواهرات تهران نیز در واکنش به تعیین مالیات بر ارزش افزوده برای سکه طلا اظهار کرد: برای سکه در حالتی مالیات گرفته می‌شود که سود فروشنده برای فروش هر سکه تمام ۵۰۰ تومان و برای نیم سکه ۲۰۰ تومان است.

احمد وفادار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که در حال حاضر قیمت سکه در بانک‌ها بیش از نرخ مسکوکات در بازار است، تصریح کرد: بانک باید قیمت سکه را شناور کند و هر روز سکه را با یک قیمت عرضه کند تا مردم پول‌های خود را از بانک‌ها خارج نکنند و سکه بخرند. رییس اتحادیه طلا، جواهرات و نقره، سکه و صراف تهران با بیان این‌که اگر مردم طلا بخرند، کارگر نیز دستمزد ساخت می‌گیرد و در اجتماع کاری انجام می‌شود، تصریح کرد: سکه‌ها در خانه‌ها می‌ماند و سودی برای جامعه ندارد.

رییس اتحادیه طلا، جواهرات و نقره، سکه و صراف تهران با تاکید بر این‌که مالیات بر ارزش افزوده در قیمت سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی عرضه می‌شد، در نظر گرفته نشده بود، گفت: گویا از این پس چهار درصد مالیات برارزش افزوده نیز بر قیمت سکه در بانک‌ها افزوده می‌شود.

قیمت سکه در حراج آخر بانک کارگشایی

در آخرین عرضه بانک کارگشایی در روز پنج‌شنبه هفته گذشته سکه بهار آزادی ۴۱۶ هزار تومان، نیم سکه ۲۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سکه ۱۰۵ هزار تومان قیمت پایه داشتند که در طی حراج این اعداد از سوی مشتریان کمی بالاتر رفت.

همچنین با وجود کاهش قیمت جهانی طلا، بانک ملی قیمت سکه‌هایی که با محدودیت پنج عدد در روز عرضه می‌کند را پایین‌تر نیاورده است.