سرمایه بانک کار آفرین تا پایان امسال به 750میلیارد تومان افزایش می‌یابد
گروه بنگاه‌ها- حمید رضا اسلامی منوچهری: مجمع عمومی عادی سالانه بانک کارآفرین برای سال مالی منتهی به 29اسفند ماه سال 1389چهارشنبه گذشته با حضور بیش از 75درصد صاحبان سهام در محل موسسه عالی بانکداری برگزار شد.

در این مجمع که نخستین مجمع عمومی بانک‌های کشور در سال جاری بود، پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره توسط دکتر ولی‌اله سیف، مدیرعامل بانک کار آفرین، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی نیز به سهامداران ارائه شد. از مهم‌ترین مصوبات سهامداران در این مجمع می‌توان به تصویب سود نقدی هر سهم برای عملکرد سال مالی ۱۳۸۹ به میزان ۵۰۰ریال اشاره کرد که رقم کل آن با سرمایه ۳هزار میلیارد ریال مبلغ ۱۵۰۰میلیارد ریال بود که تماما برای افزایش سرمایه این بانک تا مبلغ ۴۵۰۰میلیارد ریال منظور می‌گردد. طبق صورت‌های مالی بانک کارآفرین سود خالص این بانک پس از کسر مالیات در سال گذشته یکهزار و ۸۱۲میلیارد و ۶۶۱میلیون ریال بوده است. به گفته دکتر سیف افزایش سرمایه بانک کار آفرین تا مبلغ ۴۵۰۰میلیارد ریال تا تاریخ ۱۷/۳/۱۳۹۰قطعی خواهد شد.بنا به اظهارات مدیرعامل بانک کار آفرین تا پایان سال جاری سرمایه این بانک به ۷۵۰۰میلیارد ریال خواهد رسید و تا چند سال آینده این رقم تا ۱۵هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. از دیگر مصوبات مجمع عمومی بانک کارآفرین تعیین پاداش اعضای هیات‌مدیره به میزان سال مالی قبل از آن به مبلغ ۵۰۰میلیون تومان، انتخاب موسسه بیات رایان به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و آقای منوچهر بیات به عنوان بازرس علی‌البدل و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های بانک بود.
گزارش عملکرد هیات مدیره
براساس گزارش هیات مدیره به مجمع بانک کار آفرین سرمایه این بانک در بدو تاسیس که به صورت موسسه اعتباری غیر بانکی فعالیت خود را آغاز کرده ۳۰ میلیارد ریال بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۳۰۰۰میلیارد ریال در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۹افزایش یافته که تماما از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین گردیده است.
براساس تفویض اختیار مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 20/12/1388به هیات مدیره بانک جهت افزایش سرمایه تا مبلغ 6000میلیاردریال و براساس صورت جلسه هیات مدیره مورخ 22/12/1389سرمایه بانک کارآفرین از مبلغ 3000میلیارد ریال به مبلغ 4500میلیارد ریال افزایش یافته وبا توجه به اینکه مراحل ثبت آن تا تاریخ تهیه گزارش هیات مدیره به اتمام نرسیده در سرمایه ثبتی بانک منظور نشده است. ترکیب سهامداران بانک کارآفرین در پایان سال گذشته نیز 2/55درصد اشخاص حقیقی و8/44 درصد اشخاص حقوقی اعلام شده است.
اطلاعات مالی
براساس گزارش هیات مدیره بانک کار آفرین جمع در آمدهای این بانک در سال 1389معادل 6هزار و 448میلیاردو 241میلیون ریال بوده است. همچنین براساس این گزارش سود عملیاتی این بانک در سال یاد شده که شامل سود تسهیلات اعطایی، سپرده‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، درآمدهای کارمزدی و نتیجه مبادلات ارزی به کسر سهم سود سپرده‌گذاران و هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول می‌شود رقم 2هزار و 542میلیارد و 567میلیون ریال بوده است. جمع حقوق صاحبان سهام نیز 5هزار و 824میلیارد و 834میلیون ریال اعلام شده است. نسبت کفایت سرمایه که حاصل تقسیم سرمایه پایه بانک به دارایی‌های موزون شده بر حسب ریسک می‌باشد نیز در بانک کارآفرین در دوره مورد گزارش 7/16درصد بوده است. نسبت قیمت به در آمد واقعی هر سهم (P/E) بانک هم در پایان سال مالی گذشته 18/5مرتبه اعلام شده است. قیمت به در آمد واقعی از تقسیم قیمت هر سهم به آخرین پیش‌بینی سود هر سهم به‌دست می‌آید. اولین پیش‌بینی سود هر سهم بانک کارآفرین برای سال مالی 1389معادل 645ریال، آخرین پیش‌بینی 645ریال و سود واقعی هر سهم 604ریال اعلام شده است. آخرین قیمت هر سهم در تاریخ 3/2 /1390 که به تایید هیات مدیره بانک کار آفرین رسیده 3342ریال بوده است.
ترکیب سپرده‌ها
در سال گذشته سهم اقلام بدون هزینه بانک کار آفرین شامل سپرده‌های جاری، پس‌انداز و سایر سپرده‌ها معادل 10درصد و سهم اقلام هزینه‌زا شامل سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت معادل 90درصد بوده است. این نسبت‌ها در سال 88برای اقلام بدون هزینه معادل 11درصد و برای اقلام هزینه‌زا معادل 89درصد بوده است. به گفته مدیرعامل بانک کار آفرین تعداد شعب این بانک تا پایان سال 1391به 200شعبه افزایش می‌یابد. براساس برنامه اعلام شده تا پایان سال جاری، تعداد شعب بانک کار آفرین به 153 شعبه افزایش خواهد یافت. در حال حاضر این بانک 76شعبه دارد که 35شعبه آن در تهران و41 شعبه آن در شهرستان‌ها است. همچنین به گفته وی تا پایان سال‌جاری کلیه خدمات بانکداری الکترونیکی و اینترنتی در بانک کار آفرین عملیاتی خواهد شد. جذب نیروی انسانی به تعداد مورد نیاز با توجه به گسترش شعب، تجدید ساختار سازمانی بانک به منظور افزایش کارآیی و قابلیت‌های سازمانی و افزایش سرمایه‌گذاری در سهام و ارتقای ترکیب پرتفوی سرمایه‌گذاری از جمله برنامه‌های آینده بانک کار آفرین اعلام شده است.