گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: افزایش قیمت سکه در بازار آزاد با افزایش یافتن تدریجی قیمت سکه در شعب بانک ملی متوقف شد. روز گذشته افزایش بیشتر قیمت سکه و ربع سکه در شعب بانک ملی و تلاش بانک مرکزی برای به حداقل رساندن قیمت آنها به قیمت‌های بازار آزاد، موجب شد تا سکه در بازار آزاد نسبت به قیمت روز شنبه با کمترین میزان تغییر مواجه شود.

روز گذشته قیمت سکه در بازار آزاد بدون تغییر ۴۲۵ هزار تومان فروخته شد. ربع سکه در بازار روز گذشته تنها ۱۰۰۰ تومان گران شد و ۱۲۶ هزار تومان به خریداران فروخته شد. در عین حال از قیمت نیم سکه ۱۰۰۰ تومان کاسته شده و به ۲۱۳ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز در بازار آزاد به بهای ۴۶۰ هزار تومان، همچنان روز‌های بدون تغییری را سپری می‌کند. با وجود این شرایط، صف‌ها در مقابل شعب سکه فروش بانک ملی همچنان بر پاست و مشتاقان سکه‌های بهار آزادی ارزان، صبح اول وقت میهمان شعب بانک ملی هستند. دیروز بانک ملی قیمت سکه تمام بهار را ۴۲۰۰ تومان بالا برد و آن را به نرخ ۴۱۹ هزارو ۷۰۰ تومان به مردم فروخت. نیم سکه بانکی تنها ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و به نرخ ۲۰۹ هزار و ۶۰۰ تومان به مشتاقان در صف فروخته شد. ربع سکه نیز با ۲۳۰۰ تومان افزایش قیمت به نرخ ۱۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شد. بنابراین فاصله قیمت‌ها در بازار آزاد و شعب بانک ملی در روز گذشته کمتر شد و به ترتیب تفاوت قیمت سکه بهار در بازار آزاد و بانک ملی به ۵۳۰۰ تومان رسید. تفاوت قیمت نیم سکه نیز دیروز به ۳۴۰۰ تومان و تفاوت قیمت ربع سکه به ۸۷۰۰ تومان کاهش یافت. از این رو امکان دارد بانک مرکزی با بالا بردن قیمت سکه بتواند به هیجان خرید در صف‌های طولانی جلوی شعب پایان دهد. البته افزایش قیمت سکه در شعب بانک ملی با وجود تعطیلی بازار جهانی و ثبات قیمت اونس با توجه به افزایش قیمت دلار صورت گرفته است و بانک مرکزی در تلاش است که از فروش سکه به نرخ کمتر از بازارهای جهانی جلوگیری کند، اگرچه قیمت رسمی دلار در بانک مرکزی ۱۰۴۵ تومان است. در بازار ارز دلار آمریکا و یورو هر یک با ۱۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۱۴۰ تومان و ۱۶۸۰ تومان فروخته شدند. طی هفته گذشته افت ارزش دلار آمریکا، کاهش رتبه اعتباری ایالات متحده، نگرانی از افزایش تورم جهانی، افزایش ذخیره قانونی چین و تثبیت نرخ بهره دلار بین صفر تا ۲۵ صدم درصد، از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت طلا تا ۱۵۶۵ دلار بوده است.

آمار فروش سکه و شمش تا ۸ اردیبهشت

در همین رابطه سخنگوی بانک ملی با تاکید بر افزایش شعب عرضه‌کننده سکه از روز گذشته به تشریح آمار مربوط به تعداد سکه‌ها و شمش‌های فروخته شده در شعب منتخب این بانک و همچنین بانک کارگشایی پرداخت و گفت: از ابتدای عرضه در شعب تا هشتم ماه جاری ۳۹۳ هزار و ۶۹۹ قطعه سکه فروخته شده است.

حسین دشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به افزایش شعب عرضه‌کننده سکه در شعب منتخب بانک ملی از روز گذشته به ۴۰۰ شعبه اظهار کرد: تمامی ۴۰۰ شعبه منتخب بانک ملی از ساعت ۸ صبح دیروز به متقاضیان سکه فروختند. وی در ادامه افزود:‌ از ابتدای عرضه سکه در شعب منتخب بانک ملی تا ۸ اردیبهشت ماه معادل ۲۰۶ هزار و ۶۵۲ قطعه ربع سکه، ۷۶ هزار و ۴۶۳ قطعه نیم سکه و ۱۱۰ هزار و ۵۸۴ قطعه سکه یک بهار به مردم فروخته شده است. سخنگوی بانک ملی تصریح کرد: در مجموع از ابتدای عرضه در شعب منتخب تا تاریخ مذکور ۳۹۳ هزار و ۶۹۹ قطعه سکه در انواع مختلف به فروش رسیده است. دشتی همچنین درباره میزان سکه‌ها و شمش‌های حراج رفته در بانک کارگشایی از زمان دونوبته شدن حراج‌ها گفت: از زمانی که حراج بانک کارگشایی به دستور بانک مرکزی صبح و عصر انجام می‌شود در مجموع ۵۷ هزار قطعه انواع سکه فروخته شده است. وی اضافه کرد: در این حراج‌ها معادل ۱۷ هزار و ۹۰۰ قطعه یک بهار آزادی، ۱۹ هزار و ۸۰۰ قطعه نیم بهار آزادی و ۱۹ هزار و ۱۰۰ قطعه ربع بهار آزادی به فروش رفته است. سخنگوی بانک ملی درباره شمش‌های به حراج رفته در این تاریخ نیز گفت: ۹ فقره شمش یک کیلویی در تاریخ مورد گزارش به فروش رسیده است.