خانه ملت- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه واردات راهکاری مقطعی برای کنترل تورم است، گفت: ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا تنها راهی است که می‌تواند تا حدودی موجب مهار گرانی‌های لجام گسیخته شود. جعفر قادری اظهار کرد: اگر تسهیلات بانکی به اندازه مورد نیاز در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد، میزان تولید کالاهای ملی افزایش می‌یابد که این موضوع شرایط را برای کاهش قیمت تولیدات داخلی فراهم می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تکیه به روش‌هایی مانند افزایش حجم واردات و هزینه کردن ارز برای واردات کالاهای مختلف تصریح کرد: استفاده از این روش‌ها ممکن است فقط در کوتاه مدت مشکل تورم را حل کند؛ اما در بلندمدت تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه روش‌های مذکور در بلند مدت موجب تشدید تورم شده و مشکلات جدی‌تری را به وجود می‌آورد، افزود: باید در عرضه و تقاضا روش‌هایی به کار گرفته شود که موجب حل مشکل تورم در کوتاه مدت و بلند مدت شود.

این نماینده مجلس نهم چوب حراج زدن به ارز حاصل از فروش نفت برای واردات اقلام مصرفی را اجحاف در حق آیندگان دانست و عنوان کرد: ارز حاصل از صادرات نفت باید تبدیل به سرمایه‌ها و زیرساخت‌هایی برای توسعه توان علمی کشورمان شود تا ایران قدرت رقابت در عرصه‌های بین‌المللی را بیابد.

قادری یادآور شد: اختصاص ارز حاصل از فروش نفت به واردات اقلام مصرفی، منابع کشور را به هدر می‌دهد و به طور حتم آیندگان ما را به دلیل این سیاست‌های غلط نخواهند بخشید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه سیاست کاهش تقاضا را موجب رشد نرخ رشد دانست و گفت: اگر دولت اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد میزان واقعی تورم ارائه دهد، می‌توان اظهار نظر دقیق‌تری در مورد رشد نرخ تورم در آینده ارائه داد.