گروه بازار پول- سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه گروه‌های کالایی هشت ‌گانه غربالگری شده گفت: کالاهایی که جزو مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی نیست، به اولویت کالایی ۹ و ۱۰ انتقال یافته است. صمد کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد پرداخت ارز به تفکیک گروه‌های کالایی اظهار کرد: این توزیع دقیقا مشخص است و بر اساس اولویت‌های ۳ تا ۸ صورت می‌گیرد. وی درخصوص آخرین آمارها از عملکرد مرکز مبادلات ارزی گفت: تا نیم روز پنج‌شنبه تامین ارز برای گروه‌های کالایی از ۳۲۰۰ فقره گذشت.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت گروه‌های کالایی را غربالگری کرده و بنابر تصمیمات اتخاذ شده در این وزارتخانه، غربالگری فوق براساس استراتژی حمایت از تولید داخلی و واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده، به طوری که کالاهای غیر ضروری و لوکس جزو اولویت‌های مرکز مبادلات ارزی برای تامین ارز نیست.

وی ادامه داد: عملکرد مرکز مبادلات ارزی از طریق پرتال ارزی قابلیت مدیریت و کنترل دارد به طوری که براساس این سامانه، آمار مربوط به تعداد سفارش‌های پذیرفته شده، میزان ارز اختصاص یافته به تفکیک بانک‌های عامل، نوع ارز، مقصد، مبلغ ارز، گروه‌هایی کالایی و نقاط قابل استخراج است.

کریمی با بیان اینکه پس از تعمیق بازار بین‌بانکی (مرکز مبادلات ارزی) این اطلاعات اعلام خواهد شد، گفت: براساس روش‌های آماری اطلاعات و گزارش‌های تکمیلی آماری و تحلیلی در چارچوب شاخص‌های فوق ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که پرداختی‌ها از طریق مرکز مبادلات بیشتر با چه ارزی‌هایی بوده گفت: ترکیب ارز‌های اختصاص یافته به متقاضیان براساس عرضه ارز توسط شرکت‌های مشمول ماده ۲۷ قانون بودجه، صندوق توسعه ملی و صادرکنندگان غیرنفتی مشخص می‌شود. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی تصریح کرد: بر این اساس با توجه به اینکه طرف‌های عمده تجاری ایران کشورهایی مانند ترکیه، چین، کره، هند، روسیه و ژاپن هستند، طبیعتا مبادلات تجاری علاوه بر ارز‌های جهان‌‌روا (دلار و یورو) با ارز‌های کشورهای عمده طرف تجاری نیز انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به برخی مشکلات در تامین بعضی ارزها، اظهار کرد: این امر به دلیل میزان عرضه ارز توسط صادرکنندگان بود، اما با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و بازخورد سیاست‌های ارزی در مرکز مبادلات، امکان مدیریت و کنترل تقاضاها برای تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان به کشورهای طرف عمده تجاری کشور با سایر ارز‌ها وجود دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: با این اقدام می‌توان شوک‌های ناشی از ارز‌های جهان‌روا بر اقتصاد ایران به واسطه تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا را تا حدود زیادی کاهش داد.