گروه بنگاه‌ها- با برپایی مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام بانک ملت (سهامی عام)، سرمایه این بانک بورسی ۶۵ درصد افزایش یافت تا این بانک به بزرگ‌ترین بانک کشور از لحاظ سرمایه تبدیل شود. مجمع عمومی فوق‌العاده بانک ملت به ریاست محمدرضا ساروخانی رییس هیات مدیره این بانک و با حضور بیش از ۹۶ درصد سهامداران در محل تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد و با اکثریت آرا، سرمایه بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از ۲۰ هزار میلیارد ریال به ۳۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. در عین حال در این مجمع، رقم سرمایه بانک ملت در اساسنامه نیز با تصویب سهامداران، به سرمایه جدید تغییر یافت. رییس هیات مدیره بانک ملت در ابتدای این مجمع با اشاره به اهمیت افزایش سرمایه در پیشبرد اهداف عالی بانک گفت: با افزایش سرمایه ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی، این بانک به بزرگ‌ترین بانک کشور از لحاظ سرمایه تبدیل می‌شود.

محمدرضا ساروخانی با تاکید بر این نکته که افزایش ۶۵ درصدی سرمایه باعث ارتقای استانداردهای بانکداری در بانک ملت می‌شود، یادآور شد: افزایش سقف فردی و جمعی تسهیلات، افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش میزان دارایی‌های ثابتی که بانک می‌تواند داشته باشد از جمله دیگر تبعات مثبت افزایش سرمایه است. وی تاکید کرد: افزایش سرمایه علاوه بر ارتقای سطح فعالیت‌های بانک ملت و نزدیک کردن آن به استانداردهای بانکداری در جهان، سهامداران و مشتریان را نیز از منافع بیشتری بهره‌مند خواهد ساخت. در ادامه این مجمع، دکتر علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت گزارش توجیهی هیات مدیره برای افزایش سرمایه را برای سهامداران قرائت کرد و گفت: بهبود نسبت کفایت سرمایه، افزایش حدود مربوط به اعطای تسهیلات، افزایش سقف مجاز سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و حضور در بازارهای بین‌المللی از اهداف این افزایش سرمایه است. دکتر علی دیواندری، افزایش سرمایه کنونی را اقدامی بزرگ و نقطه عطفی برای این بانک عنوان کرد و یادآور شد: با افزایش سرمایه، مسیر بانک برای رسیدن به جایگاه واقعی در بازار پول هموارتر می‌شود.

وی با اشاره به رشدهای مطلوب بانک ملت در شاخص‌های مختلف نظیر حجم دارایی‌ها، حقوق صاحبان سهام، سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌ها، تسهیلات و مطالبات پس از خصوصی‌سازی، ادامه داد: افزایش سرمایه ۶۵ درصدی، مسیر آرام و رو به رشدی را برای بانک ترسیم خواهد کرد. دکتر دیواندری نسبت کفایت سرمایه بانک ملت را قبل از افزایش سرمایه ۰۶/۷ درصد عنوان کرد و گفت: با افزایش ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی سرمایه، نسبت کفایت سرمایه بانک به ۲۴/۸ در سال جاری افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل بانک ملت در عین حال وصول مطالبات این بانک از دولت را خبر خوشی برای سهامداران دانست و اظهار کرد: تاکنون ۱۷ هزار میلیارد ریال از دارایی‌های بورسی دولت بابت تسویه بدهی‌ها در اختیار این بانک قرار گرفته است که برخی از آنها به فروش خواهد رفت و برخی هم به دارایی‌های بانک اضافه خواهد شد.