گروه بازار پول - گزارش بانک مرکزی از قیمت اقلام خوراکی در بازار تهران نشان می‌دهد که در هفته گذشته چهار گروه کالایی بدون تغییر قیمت بوده، چهار گروه کاهش قیمت داشته و سه گروه نیز با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند. در گروه افزایشی مرغ و تخم‌مرغ رشد قابل‌توجهی را در یک هفته تجربه کرده‌اند.

بر این اساس در هفته گذشته گوشت مرغ با ۶/۱۲ درصد افزایش قیمت در سطح ۶ هزار و ۴۸۹ تومان برای هر کیلو فروخته شد. این نرخ رشد ماهانه قیمت گوشت مرغ را به ۲۸ درصد و رشد سالانه آن را به ۹۵ درصد رساند. هر شانه دو کیلویی تخم مرغ نیز در بازار خرده فروشی هفته گذشته تهران به طور میانگین ۴ هزار و ۷۸۶ تومان فروخته شد، یعنی افزایش قیمت ۳/۶ درصدی در یک هفته. تخم مرغ در طول یک ماه گذشته بیش از ۱۸ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. همچنین در هفته گذشته در بازار خرده‌فروشی تهران قیمت گوشت گوسفند کاهش، ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله ۹/۰ درصد افزایش یافت.
گزارش هفتگی بانک مرکزی
بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران طی هفته منتهی به ۹ تیر را اعلام کرد.
بر اساس این گزارش در هفته مورد نظر، در گروه لبنیات بهای کره پاستوریزه اندکی افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.
بهای تخم‌مرغ افزایش یافت و شانه‌ای ۴۱۰۰ الی ۵۴۰۰ تومان فروش ‌رفت و متوسط قیمت آن را در سطح ۴ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داد. در گروه برنج نیز قیمت تمام اقلام ثابت بود. همچنین در گروه حبوب، بهای لوبیا قرمز افزایش جزئی داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری تهران سیب زرد لبنانی، انجیر و گوجه‌سبز عرضه نمی‌شد؛ ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.
میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه بهای سیب زرد لبنانی، گوجه‌سبز، هلو، خربزه و هندوانه افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه به ویژه سیب گلاب، شلیل و شبرنگ و انگور کاهش یافت. بر اساس این گزارش در گروه سبزی‌های تازه، بهای گوجه‌ فرنگی،‌ بادنجان، لوبیا سبز و سبزی‌های برگی کاهش؛ ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش داشت.
همچنین در این هفته بهای گوشت گوسفند کاهش ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ افزایش یافت.گزارش می‌افزاید بهای قند، شکر و چای خارجی اندکی کاهش داشت و قیمت انواع روغن نباتی ثابت بود.
جزئیات قیمت مواد خوراکی در بازار
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای کره پاستوریزه معادل۲/۰ درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل ۳/۶ درصد افزایش یافت. قیمت تخم مرغ پس از اینکه در پی افزایش بسیار شدید در سال پیش روندی نزولی به خود گرفته بود. به نظر می‌رسد دوباره در مسیر افزایش قرار گرفته است. هر شانه دو کیلویی تخم مرغ در یک ماه اخیر ۴/۱۸ درصد گران شده است. اما در هفته مورد بررسی، در گروه برنج قیمت تمام اقلام این گروه ثابت بود و در گروه حبوب بهای لوبیا قرمز معادل ۶/۰ درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
تغییر قیمت‌های میوه‌ها در بازار
در گروه میوه‌های تازه بهای سیب زرد لبنانی معادل ۴/۶ درصد، گوجه سبز ۱/۱۸ درصد، هلو ۱/۱۴ درصد، خربزه ۱/۱ درصد و هندوانه ۱/۱۸ درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۱/۰ درصد تا ۸/۱۷ درصد کاهش یافت و در گروه سبزی‌های تازه بهای گوجه‌فرنگی معادل ۵/۱۵ درصد، بادنجان۴/۱۴ درصد، لوبیا سبز ۷/۷ درصد و سبزی‌های برگی ۹/۷ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ۶/۲ درصد تا ۷/۱۱ درصد افزایش داشت.
مرغ90: 3300 تومان، مرغ 91: 6400 تومان در هفته مورد بررسی، بهای گوشت گوسفند معادل 4 درصد کاهش ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله 9/0 و گوشت مرغ 6/12 درصد افزایش یافت. گوشت مرغ در هفته گذشته به شکل جهشی گران شد. این امر در افزایش قیمت 6/12 درصدی در یک هفته به خوبی مشاهده می‌شود. افزایش گوشت مرغ تنها در ماه گذشته 28 درصد بوده است. بر این اساس در حالی که گوشت مرغ در هفته مشابه سال قبل با متوسط قیمت 5 هزار و 68 تومان در سطح شهر تهران فروخته می‌شده است. قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار تهران به طور متوسط در هفته قبل تا 6 هزار و 489 تومان بالا رفت. رشد سالانه قیمت گوشت مرغ نیز 95 درصد بوده است. بر این اساس قیمت گوشت مرغ در هفته مشابه سال 90 در حدود 3 هزار و 300 تومان بوده است.
قند، شکر، چای و روغن نباتی در هفته مورد گزارش، بهای قند معادل ۴/۰ درصد، شکر ۱/۰ درصد و چای خارجی ۳/۰ درصد کاهش داشت و قیمت انواع روغن‌نباتی ثابت بود.