گروه بازار پول - رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طرح اصلاح قانون عملیات بانکداری بدون ربا ۵ سال است که در حال انجام است و هم اکنون در دست دولت است که اگر دولت آن را تصویب کند و به مجلس تحویل دهد مجلس آن را در اولویت قرار داده و با تصویب آن شاهد تغییر و تحول مثبتی در سیستم بانکی خواهیم بود. به گزارش خانه ملت غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: قانون عملیات بانکی بدون ربا آنچنان که قانون تعیین کرده است اجرا نمی‌شود و فاصله مهمی بین آنچه این قانون در خصوص سود سپرده‌ها تعیین می‌کند و آنچه در بانک‌ها و عملیات بانکداری ما اجرا می‌شود، وجود دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی و در عملیات بانکداری امروز جامعه سود سپرده‌ها حکم ربا دارد، اظهار کرد: بر اساس دیدگاه‌های اسلامی تعیین سود مشخص برای عقد قرار داد حکم ربا دارد و این مساله‌‌ای است که در حال حاضر در عقود منعقد در بانک‌های ما به وفور دیده می‌شود.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه در حال حاضر قانون بانکداری بدون ربا در کشور داریم؛ اما مدیران بانکی آن را اجرا نمی‌کنند، گفت: در قانون هیچ‌گونه نرخ سودی برای سپرده‌ها مجاز دانسته نشده و هیچ‌گونه وعده سودی به سپرده‌گذاران نیز داده نشده و دریافت هیچ‌گونه سود قطعی از تسهیلات گیران در نظر گرفته نشده است. وی تاکید کرد: به عبارت دیگر سود پول در قانون بانکداری مجاز نیست و آنچه امروز اتفاق می‌افتد چیزی جز سود پول نیست.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نرخ سود باید شناور باشد، افزود: اگر بازار پولی واقعی داشته باشیم این بازار پولی منافعش مشتق از بازار واقعی کالا و خدمات است به شکلی که هر اتفاقی در بازار کالا و خدمات رخ دهد، باید اثر خود را در بازار پولی نشان دهد و اگر نه چیزی به نام بازار پولی و مالی اسلامی معنایی ندارد. وی در خصوص طرح‌های مجلس و دولت برای اجرای قانون بانکداری بدون ربا گفت: حدود ۵ سال است که روی این طرح اصلاح قانون عملیات بانکداری بدون ربا که هم اکنون در دست دولت است کار شده و اگر دولت آن را تصویب کند و به مجلس تحویل دهد مجلس آن را در اولویت قرار می‌دهد. رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: با تصویب این طرح شاهد تغییر و تحول مثبتی در سیستم بانکداری خواهیم بود.

انتقاد از اجرای قانون بانکداری بدون ربا

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه شبهه ربوی بودن سود و تسهیلات برخی از بانک‌ها صحیح است، افزود: در حال حاضر قانون بانکداری بدون ربا داریم، اما بانک‌ها این قانون را به درستی اجرا نمی‌کنند. غلامرضا اسداللهی در گفت‌و‌گو با خانه ملت گفت: سال‌ها است که در خصوص سود سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها شبهه ربوی بودن مطرح می‌شود و این مساله به صورت یکی از دغدغه‌های مردم، روحانیون و مسوولان درآمده است.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شبهه ربوی بودن سود و تسهیلات برخی از بانک‌ها صحیح است، افزود: در حال حاضر قانون بانکداری بدون ربا داریم، اما بانک‌ها این قانون را به درستی اجرا نمی‌کنند. اسداللهی با تاکید بر اینکه اگر قانون بانکداری بدون ربا به درستی اجرا شود شبهه به طور کامل رفع می شود، افزود: بر اساس احکام عقود اسلامی همانند مضاربه ، دو طرف معامله یعنی مردم و بانک باید در کارکردها شریک شوند و نمی‌توان سود مشخص تعیین کرد، چرا که این کار حکم ربا به پول می‌دهد. وی ادامه داد: اگر از اول معامله سود قطعی مشخص شود، حکم ربا دارد و این مساله توسط مراجع و علما بارها تاکید شده است.