گروه بازار پول - بانک مرکزی در اطلاعیه ای ، در مورد سرنوشت برخی موسسات اعتباری پس از ادغام با یک بانک توضیحاتی ارائه کرده است. در این اطلاعیه آمده است: «در راستای مصوبات شورای محترم پول و اعتبار، درخصوص لغو مجوز بانک تات و تشکیل بانک جدید متشکل از سهام‌داران بانک تات و موسسات صالحین و آتی، «بانک آینده» تاسیس شده و مجاز به فعالیت است بنابراین به اطلاع سپرده‌گذاران و سهام‌داران سه موسسه یادشده می‌رساند هیچ گونه نگرانی در خصوص سپرده‌های قبلی مشتریان و سهام این سه موسسه وجود نخواهد داشت و کماکان ادامه فعالیت آنها در قالب شخصیت حقوقی جدید «بانک آینده» امکان‌پذیرخواهد بود.»

در عین حال معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در این باره به خبرگزاری فارس گفت: موسسه «صالحین» و «آتی» تابلوی بانک «آینده» را بر سر در شعب خود نصب کرده‌ و بانک «تات» تغییر تابلوی سر در را به شعب مربوطه ابلاغ کرده است.

ابراهیم درویشی با اشاره به تغییر سردر موسسات صالحین و آتی و نصب تابلو بانک آینده، اظهارکرد: از سه نهاد ادغام شده، شعب مربوط به موسسه صالحین و آتی تابلو سردر خود را عوض کرده‌اند.

وی افزود: شعب مربوط به بانک تات هم، تغییر تابلو را به شعب خود ابلاغ کرده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: در صورتی که بانک تات تابلو سردر شعب خود را تغییر ندهد، از این مجموعه کنار گذاشته خواهد شد. پیش از این، معاون نظارتی بانک مرکزی گفته بود: «نام این بانک جدید التاسیس سریعا باید بر سر شعب این ۳ نهاد نصب شود.» برای این اقدام مسوولان مربوطه تا بعدازظهر دوشنبه ۵ تیر وقت داشتند تابلوی موسسه و بانک را به نام بانک آینده تغییر دهند؛ در غیر این صورت، مجوز آنها لغو می‌شد.

به گفته عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، هیاتی در این ستاد وجود دارد که به تخلفات رسیدگی می‌کند و مقرر شد تمام بانک‌هایی که مسیر قانونی تاسیس را طی نکرده‌اند مجوز فعالیت آن لغو شود.

توقف فعالیت یک صندوق قرض‌الحسنه

معاون نظارتی بانک مرکزی همچنین از توقف فعالیت «صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیر» خبر داد. به گفته ابراهیم درویشی فعالیت این صندوق از جانب بانک مرکزی به دلیل «ربوی بودن» غیر قانونی اعلام شده است. او افزود: «این صندوق قرض‌الحسنه مجوزی از بانک مرکزی ندارد و اقدام به دریافت سپرده وام خواه از متقاضیان کرده است.» درویشی با اشاره به فعالیت این نوع صندوق‌های قرض‌الحسنه در ایران گفت: «مردم باید مراقب موسسه‌‌ای که سود بیشتر و نامتعارف‌تری ارائه می‌کند باشند؛ چراکه این اقدام برخی موسسات پول آنها را در معرض ریسک بالاتری قرار می‌دهد.»