گروه بازار پول- بیمه مرکزی با هدف استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد برای تعمیم و گسترش فرهنگ بیمه پس از برگزاری آزمون، پروانه کارگزاری رسمی صادر می‌کند. در دستور العملی که بیمه مرکزی برای صدور پروانه کارگزاری رسمی منتشر کرده، داوطلبان علاوه بر دارا بودن تابعیت ایران و اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور باید حداقل بیست و پنج سال سن و حداقل مدرک تحصیلی لیسانس با یک سال سابقه کارمفید بیمه‌ای یا حداقل لیسانس در رشته بیمه یا گرایش بیمه‌ای با شش ماه سابقه کارمفید بیمه‌ای داشته باشند.

داوطلبان همچنین باید کارت پایان خدمت یا معافیت دائم داشته باشند و نداشتن سابقه محکومیت به علت ارتکاب جنایت یا ورشکستگی به تقصیر و کلاه‌برداری یا خیانت در امانت یا دزدی و صدور چک بی‌محل یا اختلاس یا معاونت در یکی از جرائم فوق به گواهی اداره سجل کیفری وزارت دادگستری از دیگر الزامات صدور این پروانه است. داوطلبان پس از موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری در بیمه مرکزی ایران، باید دوره آموزشی و توجیهی بیمه مرکزی ایران را طی و گواهینامه قبولی بگیرند.

آزمون صدور پروانه کارگزاری رسمی شانزدهم شهریور امسال در محل پژوهشکده بیمه برگزار می شود. مواد این آزمون نیز عبارتند از: مجموعه قوانین و مقررات بیمه، اصول وکلیات بیمه‌های بازرگانی، آیین نامه شماره ۶ و ضمایم آن و مجموعه قوانین و مقررات بیمه‌های بازرگانی.