گروه بازار پول- بانک مرکزی گزارش خرده فروشی قیمت برخی کالاهای خوراکی در تهران را برای هفته منتهی به 26 خرداد ماه امسال اعلام کرد. گزارش بانک مرکزی نشان از افزایش قیمت هفتگی کالاهای خوراکی دارد. هر چند که در برخی موارد روند افزایش قیمت‌ها دامنه‌دار شده است. گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی، با تکیه بر متوسط قیمت در بازار سطح شهر تهران به دست آمده؛ در گزارش مربوط به هفته آخر خرداد ماه به طور مثال قیمت گوشت مرغ باز هم نزدیک به 4 درصد، تنها در عرض یک هفته، افزایش قیمت داشته است.

تثبیت قیمت هفتگی لبنیات، قند، شکر و روغن
در گزارش بانک مرکزی، به ثبات قیمت هفتگی برخی از گروه‌های خوراکی اشاره شده است. سه گروه کالایی لبنیات، قند و شکر و روغن نباتی، در هفته آخر خرداد ماه نسبت به هفته ماقبل افزایش قیمت نداشت و تغییری نکرد. بانک مرکزی اعلام کرده که متوسط قیمت یک کیلو ماست پاستوریزه در شهر تهران طی هفته آخر خرداد ماه هزار و 637 تومان، یک کیلوگرم پنیر فله‌ای 11 هزار و 700 تومان و یک لیتر شیر هزار و 500 تومان بود. متوسط قیمت روغن نباتی جامد نیز در هفته آخر خرداد ماه 14 هزار و 755 تومان بود.
بنا به اعلام بانک مرکزی، قیمت‌ها در این سه گروه کالا، در مقایسه با هفته آخر اردیبهشت ماه نیز یا کاهش پیدا کرده یا اینکه کمتر از نیم درصد افزایش داشته است. در گروه کالایی لبنیات، قیمت‌ها نسبت به هفته مشابه ماه قبل، ۹/۱ درصد کاهش پیدا کرده اما در دو گروه دیگر، قند و شکر و روغن نباتی، به ترتیب ۲ دهم و یک دهم درصد قیمت‌ها نسبت به هفته آخر اردیبهشت ماه ۹۰ افزایش یافته است.

بالاترین رشد قیمت
گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که بالاترین رشد قیمتی مربوط به گروه کالایی سبزی‌های تازه است. این گروه کالایی ۱/۱۰ درصد در عرض یک هفته افزایش قیمت داشت. البته متوسط قیمت این گروه کالایی نسبت به هفته آخر اردیبهشت ماه، نزدیک به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر این گروه کالایی در عرض یک هفته رشد قیمتی بیش از ۱۰ درصد داشته اما نسبت به ماه گذشته ارزان‌تر شده است. در میان قیمت‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی در این گروه کالایی، افزایش ۳۳ درصدی متوسط قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در فاصله یک هفته جالب توجه است. گوجه‌فرنگی در هفته سوم خرداد ماه هر کیلو گرم ۹۶۰ تومان فروخته شده اما با گذشت یک هفته متوسط قیمت این کالا به هزار و ۲۷۷ تومان در هر کیلو گرم رسید.بنا به اعلام بانک مرکزی قیمت دیگر سبزیجات نظیر خیار ۴/۱۵ درصد، بادمجان ۳/۷ درصد و پیاز ۴/۶ درصد در هفته آخر خرداد ماه نسبت به هفته قبل افزایش داشت.
افزایش 7/3 درصدی قیمت گوشت مرغ در یک هفته
از بخش‌های جالب توجه گزارش خرده فروشی بانک مرکزی، متوسط قیمت گوشت مرغ است که باز هم به مانند هفته‌های پیشین، در فاصله یک هفته نزدیک به ۴ درصد افزایش قیمت داشت. بنا‌به‌گزارش بانک مرکزی، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در هفته سوم خرداد ماه ۵ هزار و ۱۷۷ تومان بود؛ این قیمت در هفته آخر خرداد ماه به ۵ هزار و ۳۶۶ تومان رسید. این یعنی ۷/۳ درصد افزایش قیمت در فاصله یک هفته. بنا به اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت گوشت مرغ در هفته آخر خرداد ماه نسبت به هفته آخر اردیبهشت ماه امسال ۷/۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.