موج- رییس شورای رقابت با اشاره به اعطای نرخ سودهای بالا به سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت توسط بانک‌ها، گفت: فکر می‌کنید بانک‌ها عقل خود را از دست دادند یا می‌خواهند خود را ورشکست کنند که دست به چنین اقدامی می‌زنند؟ جمشید پژویان، خواستار اصلاح بازار پول و نظام مالیاتی کشور شد و اظهار کرد: برای ساماندهی و ایجاد رقابت سالم در بازار پول باید سیاست‌های اقتصادی ما اصلاح شود و برای این منظور نیازمند یک نقشه راه صحیح هستیم، آن هم نقشه راهی که عده‌ای اقتصاددان کار بلد آن را طراحی کرده باشند.

وی افزود: متاسفانه سیاست‌های اقتصادی ما توسط عده‌ای که اقتصاددان نیستند، تنظیم می‌شود.

رییس شورای رقابت با اشاره به رقابت ناسالم بانک‌ها و موسسات اعتباری پس از افزایش نرخ سود بانکی، گفت: متاسفانه بانک‌ها ترفندهایی به کار می‌برند تا افراد بتوانند با سپرده‌گذاری یک ساله از سود بلندمدت بهره‌مند شوند؛ فکر می‌کنید بانک‌ها چرا این کار را می‌کنند عقل خود را از دست دادند یا می‌خواهند ورشکسته شوند؟

وی ادامه داد: با همین نرخ سود صف طویل ایجاد می‌شود، دلیل این امر آن است که در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی از جمله تجارت سودهای کلانی وجود دارد، ما باید با اصلاح سیاست‌های اقتصادی این قضیه را درست کنیم.

پژویان تصریح کرد: نظام مالیاتی ما از عده‌ای که سودهای بسیار کلانی به‌دست می‌آورند، مالیات اخذ نمی‌کند و در عوض از یک عده‌ای حقوق بگیر ساده مالیات می‌گیرد.

به گفته وی، ما براساس قوانین مالیاتی که البته به درستی پایه‌گذاری نشده، از آن عده‌ای که سودهای کلان به دست می‌آورند، نمی‌توانیم مالیات بگیریم.

رییس شورای رقابت متذکر شد: بخش عمده‌ای از مالیات‌ها را عده‌ای حقوق بگیر پرداخت می‌کنند و در نتیجه مالیات باعث نمی‌شود که بازده خالص دارایی آنهایی که سودهای کلان به دست می‌آورند، به کسانی که به این سودها دسترسی ندارند، نزدیک شود.

وی گفت: متاسفانه سیاست‌های اقتصادی ما به وسیله کسانی که ادعا و اذعان می‌کنند اقتصاددان هستند طراحی می‌شود. این طور مسائل با اصلاح بازار پول، اعتبار و نظام مالیاتی کشور حل خواهد شد.