نوسان بازار به‌سوی قیمت‌های بالاتر

گروه بازار پول - قیمت ارز از اواخر هفته گذشته تا دیروز بین ۱۸۰۰ تومان تا ۱۷۱۰ تومان در نوسان بوده است. قیمت سکه نیز در همین راستا نوسانی بین ۶۷۰ هزار تومان تا ۶۶۵ هزار تومان را از سر گذرانده است. روند جهشی قیمت دلار در بازار داخلی به دلیل برخی عوامل ازاول هفته با کاهش مواجه بوده است که تا زمانی که یک مقام رسمی در این باره سخنی نگوید پرداختن به این عوامل شاید در حد شایعه باشد. در عین حال رییس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر ضمن گفت‌وگویی با بیان اینکه قیمت نفت و سایر کالاها در بازارهای جهانی در ۵ سال گذشته افزایش یافته، گفته است: نباید منتظر افت قیمت دلار تا ۱۰۰۰ تومان یا ۱۰۵۰ تومان ماند. در همین حال خبرگزاری رسمی دولت به نقل از یک فعال بازار دلیل افت قیمت دلار در روزهای اخیر را تزریق دلار توسط بانک مرکزی به بازار از طریق صرافان دارای مجوز اعلام کرد. دیروز البته قیمت دلار با یک افزایش ناگهانی تا ۱۷۴۵ تومان بالارفت و در ادامه بازار در معرض نوسان‌های بیشتر منفی و مثبت قرار گرفت به طوری که تا غروب قیمت‌ها مرتبا تغییر داشت.

فاز دوم تحویل سکه‌های بانک مرکزی در حال انجام است و رییس کل بانک مرکزی هم از آمادگی برای تزریق ۳ میلیون سکه به بازار خبر داده است. محمود بهمنی همچنین نوسان قیمت سکه در بازار داخلی را به مسائل سیاسی مربوط دانست و گفت: با توجه به اینکه قیمت این فلز در بازارهای جهانی افزایش چندانی نداشته است، نوسان قیمت سکه ناشی از مسائل سیاسی است. وی افزود: نباید مسائل سیاسی به بازار ارز و طلا مرتبط شود.

در این راستا برخی نیز تزریق دلار از طریق برخی صرافی‌ها به بازار را توسط بانک مرکزی نوعی تدبیر در کنترل قیمت ارز تعبیر کرده‌اند. با توجه به این شرایط افزایش دوباره قیمت دلار در بازار روز گذشته شاید به دلیل وقفه‌ای در این زمینه باشد. در این زمینه در حالی که تزریق دلار توسط بانک مرکزی به صرافان دارای مجوز از سوی هیچ مقام رسمی اعلام نشده است، گزارش آن از زبان یک عضو اتحادیه طلا و جواهر قدری بحث‌برانگیز است.

یک عضو اتحادیه کشوری طلا و جواهر از عرضه دلار به صرافی‌های دارای مجوز و توزیع آن در بازار خبر داد و البته آن را اقدامی در جهت تعدیل قیمت دلار و کاهش قیمت پایه طلا عنوان کرد.عضو اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: تدابیر بانک مرکزی برای تعدیل قیمت دلار موجب کاهش قیمت پایه طلا در بازار داخلی شده است.

«غلامرضا پورتوکل» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بانک مرکزی روز گذشته اقدام به عرضه دلار به صرافی‌های دارای مجوز و توزیع آن در بازار کرده است.

وی ادامه داد: توزیع دلار سبب کاهش ۴۷۰ریالی قیمت این ارز نسبت به روز گذشته و جلوگیری از افزایش آن شد.

رییس اتحادیه طلافروشان اراک اضافه کرد: کاهش قیمت دلار باعث پایین آمدن نرخ هر گرم طلا به میزان شش هزار و ۴۶۰ ریال و سکه طرح جدید به میزان ۵۰ هزار ریال شده است.

پورتوکل خاطرنشان کرد: با وجود افزایش قیمت جهانی طلا، نرخ این فلز با ارزش در بازار داخلی کاهش یافته که این امر سبب رونق بازار می‌شود زیرا قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد.

قیمت دلار در بازار داخلی

قیمت دلارآمریکا دیروز با حداقل ۱۵ تومان افزایش تا ۱۷۴۵ تومان در چهارراه استانبول بالا رفت. افزایش قیمت دلار در روز گذشته در حالی است که قیمت آن از سطوح بالاتر از ۱۸۰۰ تومان در روز پنج‌شنبه گذشته طی دو روز کاری در غروب یکشنبه به ۱۷۳۰ تومان و حتی قیمت‌های به مراتب پایین‌تری هم رسیده بود. توجه وزارت اقتصاد همان طور که وزیر مربوطه در همایش پولی و بانکی به آن اشاره کرد به کنترل قیمت ارز در روزهای اخیر بیشتر بوده است در بازار قیمت یورو نیز با ۱۰ تومان افزایش تا ۲۲۲۰ تومان بالا رفت.

در بازار سکه قیمت سکه طرح جدید و قدیم به ترتیب ۶۶۵ هزار تومان و ۶۷۰ هزار تومان فروخته شدند. نیم سکه البته ۷۰۰۰ تومان افزایش داشت و به ۳۳۵ هزار تومان رسید. ربع سکه هم با ۲۰۰۰ تومان افزایش تا ۱۸۵ هزار تومان گران شد. در بازار طلا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار خام قدری افزایش قیمت داشت.

خوشبینی به ماندن یونان در حوزه یورو طلا را قدری گران کرد

دیروز قیمت جهانی طلا در اولین روز کاری در هفته جاری بازارهای بین‌المللی پس از افزایش تا محدوده ۱۵۸۵ دلار که نسبت به قیمت بسته شده پایان معاملات تقریبا ۱۰ دلار افزایش یافته بود، تا بعدازظهر به محدوده ۱۵۸۰ دلار رسید.

پس از نگرانی‌های گسترده در اروپا به دلیل افزایش یافتن خروج یونان از حوزه پولی یورو، تازه‌ترین نظرسنجی‌های قبل از انتخابات آتی در این کشور نشان می‌دهد که احزاب طرفدار باقی ماندن یونان در حوزه یورو با اقبال بیشتری مواجه خواهند شد و از این نظر ارزش یورو در برابر دلار اندکی بهبود یافت. شاخص در برخی بازارهای بورس نیز در اروپا تقویت شد. در عین حال افزایش قیمت جهانی طلا تا محدوده ۱۵۸۵ دلار باعث تشکیل صف فروش برای آن شد که به تعدیل قیمت و تداوم نوسان در سطح ۱۵۸۰ دلار منجر شده است.