گروه بازار پول - به دنبال کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده، بهای جهانی طلا ۵دلار دیگر افزایش یافت. به گزارش بلومبرگ انتشار گزارش سه ماه سوم اقتصادی آمریکا حکایت از کاهش نرخ رشد اقتصادی دارد که افت ارزش دلار و افزایش تقاضا برای طلا را به عنوان یک عامل جایگزین در مقابل فشارهای تورمی در پی داشته است.

این گزارش حاکی است که نرخ طلا طی سال‌ جاری ۱۶درصد افزایش داشته در حالی که ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده ۶درصد کاهش داشته است.

روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۹/۴دلار افزایش به سطح ۵۹۸دلار و بهای هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر نیز به ۳۰/۶۰۲دلار رسید.

کاهش ارزش دلار به دلیل انتشار آمار نرخ رشد اقتصادی در حالی صورت می‌گیرد که آلن گرین اسپن، رییس سابق فدرال رزرو از تبدیل دلار آمریکا به یورو توسط کشورهای مختلف جهان و سرمایه‌گذاران عمده ابراز نگرانی کرده است.

گرین اسپن در انجمن‌ مالی بازرگانی واشنگتن افزود: حرکتی در زمینه تبدیل دلار به یورو آغاز شده است که نه تنها در بخش خصوصی بلکه سرمایه‌گذاران عمده و بانک‌های مرکزی برخی کشورهای جهان را با خود همسو کرده است. تحلیل‌گران معتقدند که سخنان گرین اسپن موجب رشد قیمت طلا شده است.

با کاهش نرخ دلار در مقابل ارزهای عمده و بالا رفتن قیمت طلا، سکه طرح قدیم در بازار داخلی با ۳هزار تومان افزایش به نرخ ۱۷۵هزار تومان رسید. این در حالی است که نرخ بقیه سکه‌ها بدون تغییر باقی ماند.

قیمت هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز در این بازار ۱۲۰۰تومان بالاتر رفت و در بازار ارز نوسانات پدید آمده موجب رشد ۱۰تومانی برای یورو و رشد ۱۷تومانی برای هر پوند انگلیس شد. قیمت هر یک‌صد ین ژاپن ۵تومان و هر دلار آمریکا ۶تومان رشد کرد.

به این ترتیب قیمت یورو ، پوند انگلیس، یک‌صد ین ژاپن و دلار کانادا به ترتیب به نرخ ۱۱۷۶تومان، ۱۷۵۲تومان، ۷۸۰تومان و ۸۳۵تومان رسید.