گروه بازارپول- از سال ۸۰ تا پایان سال مالی ۸۴،‌ صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۵/۴۴۷‌میلیارد تومان بابت مازاد غرامت پرداختی به کشاورزان و کمک دولت به حق بیمه‌ها از دولت طلبکار است‌. علی سعادتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در مورد طلب صندوق بیمه محصولات کشاورزی از دولت بابت مازاد غرامت پرداختی به کشاورزان گفت:‌ این درحالی است که علاوه بر پیش‌بینی دریافت مازاد غرامت پرداختی به کشاورزان از دولت در اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی‌،‌ همچنین مقرر شده است که دولت در بودجه‌های سالانه اعتبار مورد‌نیاز برای این امر را نیز در نظر گیرد‌.

معاون برنامه‌ریزی صندوق بیمه محصولات کشاورزی با تاکید بر اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی از سال ۸۰ تا پایان سال مالی ۸۴‌، ‌۵/۴۴۷میلیارد تومان از دولت بابت مازاد غرامت پرداختی به کشاورزان و کمک دولت به حق بیمه‌ها‌ ‌طلب دارد، افزود: این درحالی است که با توجه به پرداخت این مبلغ از سوی سیستم بانکی کشور، هم‌اکنون بانک نیز از صندوق طلبکار است‌.

سعادتی با اشاره به اینکه در سال‌جاری و تا‌کنون مبلغ ۲۵۰‌میلیارد تومان بابت غرامت به کشاورزان پرداخت شده است،‌ گفت: با توجه به اینکه ابعاد خسارات وارده به کشاورزان قابل کنترل نیست، لذا پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال‌جاری به ۲۷۰‌میلیارد تومان برسد‌.

وی در مورد افزایش بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال‌جاری گفت:‌ با توجه به اینکه بودجه صندوق از دو منبع (بودجه سالانه کشور و محل ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت‌)‌ تامین می‌شود، لذا ‌در سال‌جاری مبلغ ۱۵‌میلیارد تومان از محل بودجه سالانه کشور (مشابه سال گذشته‌) ‌و ۱۰۰میلیارد تومان نیز از محل ماده ده (۱۰‌میلیارد تومان بیش از سال گذشته‌) ‌پرداخت شده است‌.

سعادتی خواستار توجه مسوولان و تصمیم‌گیران کشور به تسریع در پرداخت طلب صندوق بیمه بابت مازاد غرامت پرداختی به کشاورزان شد و تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه دولت مقرر کرده است که طلب‌های صندوق در متمم بودجه پیش‌بینی شود و در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد، لذا از تصمیم‌گیران کشور خواستار تسریع در پرداخت طلب صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستیم‌.