درآمدهای ارزی ایران امسال از مرز 80‌ میلیارد دلار می گذرد

گروه بازارپول- صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد درآمدهای نفتی و غیرنفتی ایران در سال‌جاری با ۲۱‌میلیارد دلار افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۸۳‌ میلیارد دلار برسد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صندوق بین‌المللی پول، کل درآمدهای نفتی و غیر نفتی دولت ایران در سال ۲۰۰۵ به ۶۲‌میلیارد دلار رسید که این رقم معادل ۳۲‌درصد کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال مذکور بوده است.

براساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود درآمدهای دولت ایران در سال ۲۰۰۶ با افزایش قابل توجه نسبت به سال قبل مواجه شود و به رقم بی‌سابقه ۸۳‌میلیارد دلار برسد.

این رقم معادل ۳۴‌درصد تولید ناخالص داخلی ایران در سال‌جاری خواهد بود.

این گزارش افزایش درآمدهای نفتی را مهم‌ترین علت افزایش درآمدهای ارزی دولت ایران در سال ۲۰۰۶ عنوان کرده است.

صندوق بین‌المللی پول در ادامه گزارش خود به بررسی نسبت میان درآمدهای دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در طی یک دهه گذشته پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که به‌رغم تلاش‌های دولت ایران برای حرکت به سمت خصوصی‌سازی اقتصادی، اقتصاد این کشور در مدت مذکور همچنان در جهت دولتی شدن بیش از پیش حرکت کرده است.

در حالی که درآمدهای ارزی دولت ایران در سال ۱۹۹۸ معادل ۲۶‌درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور بود، در سال ۲۰۰۵ این رقم به ۳۲‌درصد تولید ناخالص داخلی رسید و اکنون پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۰۶ به ۳۴‌درصد برسد.

نسبت میان درآمد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ نیز به ترتیب ۲۵، ۲۷ و ۳۰‌درصد بوده است.