به دنبال چاپ مطلب «تغییر ساعت کار بانک‌ها تجربه‌ای نه چندان موفق» تحت ستون «یادداشت» در صفحه بانک و بیمه روزنامه «دنیای اقتصاد» توضیحاتی درخصوص یکی از خدمات الکترونیکی بانک سامان یعنی پرداخت عوارض شهرداری با کارت‌های بانکی اعضای شتاب بر روی پایانه‌های فروش این بانک الزامی است. بانک سامان با اهدافی همچون بسط و توسعه فرهنگی پرداخت‌های اینترنتی و الکترونیکی قبوض و عوارض شهرداری، علاوه بر دیگر خدمات اینترنتی و الکترونیکی بانک سامان، به جای مراجعات مستقیم به بانک‌های عامل و ادارات مربوطه همواره

درصدد جلب رضایت شهروندان بوده است.

در حال حاضر بیش از یکسال است که پرداخت عوارض شهرداری از طریق خدمات الکترونیکی بانک سامان صورت می‌گیرد که این امر جایگزین مناسبی برای پرداخت از روش‌های قدیمی و سنتی و انتظار در صفوف طولانی بوده است به طوری که طبق آمار موجود ۱۳درصد پرداخت‌های عوارض شهرداری از طریق posهای سامان مستقر در شهرداری‌ها صورت گرفته است.

امکان پرداخت اینگونه عوارض از طریق دستگاه‌های پایانه فروش نصب شده بانک سامان در شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه تهران، دستگاه‌های خودپرداز سامان و تلفن‌بانک امکان‌پذیر است که این امر در شهرستان اصفهان نیز در حدود یک‌ماه است که در حال اجرا است.

بانک سامان در این خصوص مزایایی را برای مشتریان خود در نظر گرفته که از جمله آن می‌توان به پرداخت عوارض شهرداری از طریق اینترنت بانک و تلفن‌بانک سامان اشاره کرد و البته پرداخت از طریق دستگاه‌های pos و Atm توسط کارت‌های سامان و دیگر کارت‌های عضو شتاب صورت می‌گیرد.

طبق تحقیقات انجام شده توسط اداره پرداخت الکترونیک بانک سامان، متوسط زمان لازم برای پرداخت الکترونیکی عوارض شهرداری به صورت سنتی به ۲ساعت زمان نیاز دارد و این در حالی است که شهروندان از طریق کارت‌های بانکی با صرف مدت‌زمان کوتاه ۱۶دقیقه‌ای می‌توانند عوارض شهرداری خود را بپردازند.

به حداقل رساندن زمان پرداخت عوارض به یک‌هشتم زمان سنتی انجام آن، دریافت مفاصا حساب با گذراندن یک مرحله به جای ۳مرحله پرداخت طی فرآیند قدیمی و سنتی از جمله مواردی است که علاوه بر منتفع شدن شهروندان، افزایش انگیزه آنان را از اینگونه پرداخت‌ها در پی دارد که علاوه بر شهروندان، شهرداری‌ها و بانک‌‌های عامل هم از این امر بی‌نصیب و بهره نخواهند بود.

پرداخت‌های اینترنتی و الکترونیکی با کارت‌های بانکی کاهش بار ترافیکی، کاهش حمل پول فیزیکی و استفاده هر چه بیشتر از کیف پول الکترونیکی و بسیاری از مزایای دیگر را در بر دارد و از جمله مباحث روز دنیا است.