کاهش نرخ سود بانکی امکان پرداخت وام‌های بلندمدت را از بین می‌برد

خبرگزاری مهر - مدیرکل سابق اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت: با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و انتظارات تورمی، حرکت بانک‌ها به سوی جذب سپرده‌های کوتاه‌مدت، تحول عجیب و دور از انتظاری نبود. محمدهادی مهدویان با بیان اینکه این اقدام باعث عدم وجود منابع بلندمدت در بانک‌ها می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر بانک‌ها سپرده‌های کوتاه‌مدت دریافت می‌دارند و تسهیلات کوتاه‌مدت نیز می‌پردازند و خود را متعهد به عملیات بلندمدت بانکی نمی‌کنند.

مدیرکل سابق اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی عملیات کوتاه‌مدت بانکی را باعث ضربه زدن به کشور از نظر سرمایه گذاری دانست و اظهارداشت: با این اقدام دیگر بانک‌ها اقدام به پرداخت تسهیلات بلندمدت به سرمایه‌گذاران جهت انجام پروژه‌های بلندمدت نخواهند کرد، زیرا فاقد اعتبارات بلندمدت خواهند بود.

وی اضافه کرد: در این حالت به دلیل اینکه منابع سپرده‌ای بانک‌ها کوتاه‌مدت و یک‌ساله خواهد بود، بنابراین بانک‌ها قادر به ریسک کردن و پرداخت تسهیلات بلندمدت نخواهند بود.

به گفته مهدیان، با این اقدام تمام منابع بانک‌ها در بخش تخصیص و تجهیز کوتاه‌مدت خواهند بود. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش اعظم بانک‌های کشور چه دولتی و چه خصوصی تسهیلات کوتاه‌مدت پرداخت می‌کنند.

مدیرکل سابق اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه یکسان‌سازی نرخ سپرده‌های قانونی بانک‌ها تاثیری بر گرایش بانک‌ها به جذب سپرده‌های کوتاه‌مدت ندارد، گفت: یکسان‌سازی نرخ سپرده‌های قانونی که دو، سه سال پیش انجام شد، آثار خود را بر فعالیت‌های بانکی گذاشته است.