خبرگزاری مهر - وزیر تعاون در اولین نشست مدیران عامل بانک‌های دولتی با مسوولان بخش تعاون گفت: بانک‌ها باید در عقد قرارداد اعطای تسهیلات به طرح‌های تعاونی در خصوص دریافت وثیقه یا تامین آورده تعاونی‌ها سخت‌گیری کمتری داشته باشند، زیرا مدیران و اعضای تعاونی‌ها مقید هستند تسهیلات دریافتی را در زمان تعهد شده به سیستم بانکی برگردانند. به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، محمد ناظمی اردکانی گفت: طبق آمار ارائه شده تعاونی‌ها کمترین بدهی معوق را به سیستم بانکی دارند.

وزیر تعاون گفت: در صورتی که طرح‌های ارائه شده بخش تعاون دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد و مدیریت اجرایی طرح‌ها نیز دارای صلاحیت باشند، سیستم بانکی تسهیلات لازم برای تصویب و عقد قرارداد به طرح‌ها را باید سریع‌تر ارائه کند.

وی ضمن اشاره به این که با همگرایی بیشتر وزارت تعاون و سیستم بانکی، سرعت تصویب و عقد قراردادها بالاتر می‌رود گفت: تعاونی‌های کوچک و بزرگ که در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده یا فعال می‌باشند می‌توانند بیشترین ورودی منابع بانکی را تامین نمایند.

ناظمی گفت: چون گردش پولی در بنگاه‌های اقتصادی تعاونی سرعت بیشتری دارد، باعث می‌شود سرعت در گردش پول بانک‌ها نیز افزایش یابد که این به نفع سیستم بانکی است.

وی افزود: تعاونی‌ها می‌توانند نقش به‌سزایی در تجمیع سرمایه‌های کوچک مردمی از طریق سیستم بانکی داشته باشند و در نهایت این سرمایه تجمیع شده در امر تولید و ارائه خدمات در کشور به کار گرفته شود.

وزیر تعاون افزود: با این اقدام نه تنها بانک‌ها در جمع‌آوری منابع پولی موقعیت بهتری کسب خواهند نمود بلکه رونق اقتصادی به دنبال خواهد داشت و این رونق اقتصادی به نفع سیستم بانکی و شکوفایی اقتصاد ملی و رفاه ملی است.ناظمی ضمن اشاره به این که بخش تعاون از اهمیت والایی در اقتصاد کشور برخوردار است، گفت: در شش ماه اول سال جاری، بالغ بر ۱۵۰هزار فرصت شغلی در بخش تعاون سازماندهی شده است که ۲۵درصد طرح‌های ارائه شده از سوی تعاونی‌های جدید‌التاسیس به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: مردم می‌توانند با سرمایه‌های کوچک خود که به طور صحیح سازماندهی می‌شود و با استفاده از علم مدیریت و دانش روز در اشتغالزایی گام موثر بردارند.

وزیر تعاون گفت: وزارت تعاون با همکاری نهادهای بخش تعاون استراتژی توسعه بخش تعاون را تهیه و از بروز فعالیت‌های پراکنده جلوگیری به عمل آورده است.

پرداخت تسهیلات به بخش تعاون در اولویت سیستم بانکی است

معاون امور بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به این که بانک‌ها اعتماد جدی به بخش تعاون دارند، گفت: ما به این بخش به عنوان یک باور عمیق انقلابی و اقتصادی اعتقاد داریم و کمک به توسعه بخش تعاون این را رسالت سیستم بانکی تلقی می‌کنیم.

سید حمید پور محمدی در اولین نشست مدیران عامل بانک‌های دولتی با مسوولان بخش تعاون گفت: هم اکنون تقاضای بسیار زیادی در سیستم بانکی کشور جهت تسهیلات بانکی توسط مردم و سازمان‌های مختلف وجود دارد اما بخش تعاون با ارائه طرح‌های توجیه‌دار می‌تواند در دریافت تسهیلات در اولویت قرار گیرد و از بخش‌های دیگر پیشی گیرد.در این نشست مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک‌ها با اشاره به مشکلات تامین منابع طرح‌ها ضمن ستودن برنامه‌های بخش تعاون و کمک در اجرایی نمودن برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت توسعه همکاری بین سیستم بانکی و بخش تعاون تاکید و آمادگی خود را برای کمک به سهم ۲۵درصدی بخش تعاون در پایان برنامه ۵ ساله پنجم اعلام کردند.در پایان این نشست مسوولان بخش تعاون مدیران عامل بانک‌های دولتی توافق کردند که این جلسات، هماهنگی و تداوم پیدا کرده تا بزرگ‌ترین مشکل که نحوه دریافت تسهیلات توسط تعاونی‌ها است، به تدریج مرتفع گردد.