خبرگزاری مهر- تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران از بانک‌های جهان و سیستم مالی بین‌المللی از طریق اعمال فشار به بانک‌های بین‌المللی برای قطع روابط با تهران مانع قطع مبادله‌های مالی ایران نشده است. خبرگزاری رویتر در تحلیلی نوشت: اقدام‌های آمریکا برای قطع آن نوع از مبادله‌های مالی که واشنگتن معتقد است به توسعه برنامه‌ هسته‌ای ایران کمک می‌کند، با ناکامی همراه بوده است.

رویتر می‌افزاید: در حالی که دولت بوش در پی اجماع بین‌المللی برای اعمال تحریم علیه ایران است، خزانه‌داری آمریکا نیز از وام‌دهندگان به تهران خواسته است روابط خود با تهران را قطع کنند.

هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا که در ماه جولای بر سر کار آمد، اوایل ماه جاری تلاش خود را برای راضی کردن هفت کشور ثروتمند جهان برای اعمال محدودیت‌های مالی علیه ایران به کار گرفت و دیگر اعضای خزانه‌داری آمریکا نیز از طرق دیگر همین سیاست را دنبال کردند.

پاولسون ۱۶ سپتامبر پس از گفت‌وگوهای هفت کشور صنعتی با ابراز نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و حمایت از گروه‌های تروریستی گفت: ما وظیفه‌ آموزشی داریم، زیرا یک موسسه مالی امکان دارد که به طور ناخود‌آگاه در چنین اقدام‌هایی مشارکت کند.اما تحلیلگران می‌گویند تلاش‌های خزانه‌داری آمریکا که شامل قطع روابط یک بانک بزرگ ایرانی با سیستم بانکی آمریکا نیز هست، به احتمال فراوان به اهداف خود نخواهد رسید.روجر لیدز، استاد فاینانس بین‌المللی دانشگاه جان‌هاپکینز واشنگتن می‌گوید: نظام مالی بین‌المللی دارای منافذ بی‌شماری است و برای انتقال وجوه در سراسر جهان راه‌های آسان بسیاری وجود دارد بدون اینکه نیاز به استفاده از موسسه‌های مالی بزرگ باشد.

به گزارش رویتر، مقام‌های آمریکایی می‌گویند آنها به موسسه‌های مالی بین‌المللی درباره مخاطره‌های همکاری با ایران هشدار داده‌اند.