رشد چشمگیر ذخایر ارزی ایران ادامه دارد

مهر- صندوق بین‌المللی پول ذخایر ارزی ایران تا پایان سال ۲۰۰۶ را ۵/۵۸میلیارد دلار برآورد کرد و ادامه رشد چشمگیر این ذخایر را پیش‌بینی نمود. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول ذخایر ارزی ایران (منهای طلا) در پایان سال ۲۰۰۵ به ۲/۴۵میلیارد دلار رسید که نسبت به ۸/۳۳میلیارد دلار پایان سال ۲۰۰۴ رشد ۴/۱۱میلیارد دلاری را نشان داد.

بر اساس این گزارش، ذخایر ارزی ایران از سال ۲۰۰۳ تاکنون با رشد چشمگیری مواجه بوده و از ۵/۲۵میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ به ۵/۵۸میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۰۶ افزایش خواهد یافت.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی می‌کند ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۰۷ به ۲۵/۷۰میلیارد دلار افزایش یابد.

صندوق بین‌المللی پول ارزش مازاد تجاری ایران برای سال ۲۰۰۶ را نیز ۹/۲۱میلیارد دلار تخمین زده است که از ۱۹میلیارد دلار سال ۲۰۰۵ بیشتر است. بر این اساس، ارزش صادرات ایران به ۳/۶۷میلیارد دلار و واردات به ۴/۴۵میلیارد دلار خواهد رسید.

ارزش صادرات ایران در سال ۲۰۰۵ برابر با ۶۰میلیارد دلار و واردات ۴۱میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۰۷ به ترتیب به ۶/۶۹ و ۷/۵۰میلیارد دلار افزایش یابد.

صندوق بین‌المللی پول مازاد تراز حساب جاری ایران برای سال ۲۰۰۶ را ۱۳/۱۸میلیارد دلار و برای سال ۲۰۰۷ برابر با ۱/۱۵میلیارد دلار برآورد کرده است. این رقم در سال ۲۰۰۵ به ۱۴میلیارد دلار رسید.