بانک مرکزی ایران از دولت آمریکا به صندوق بین‌المللی پول شکایت کرد

ایسنا- به دنبال محدودیت مبادلات مالی بانک صادرات ایران از سوی آمریکا، بانک مرکزی از دولت آمریکا به صندوق‌ بین‌المللی پول شکایت کرد. ابراهیم شیبانی، رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از ارائه شکایت ایران از آمریکا به صندوق‌ بین‌المللی پول خبر داد و اظهار کرد که ایران این موضوع را از طریق مجامع بین‌المللی ذی‌صلاح رسیدگی خواهد کرد.

دکتر علی قنبری، کارشناس امور بانکی، درباره این عکس‌العمل بانک مرکزی گفت: اکثر مبادلات بانک‌های معتبر دنیا و تجارت خارجی با دلار انجام می‌شود، به همین دلیل یکسری مشکلات از این بابت ایجاد می‌شود در حال حاضر با مدیریت لازم، بانک‌ها باید راه‌های دیگری برای مبادلات ارزی خود اتخاذ کنند، در این حالت باید با ارزهای غیردلاری مبادلات بانک‌ها صورت گیرد.

به گفته او زمان برای تغییر مبادلات دلاری به غیردلاری تاکنون بسیار زیاد بوده است و بانک مرکزی فرصت لازم را دارا است. در عین حال پیگیری حقوقی لازم قابل اجراست، چرا که آمریکا بدون قطعنامه سازمان ملل متحد قادر نیست از نظر مبنایی برای بانک‌های کشور محدودیتی ایجاد کند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که بحث مهم‌تر از پیگیری حقوقی این اقدام آمریکا، مدیریت و ساماندهی است که باید از سوی بانک مرکزی انجام شود.

قنبری به مدیریت بانک مرکزی در مقابله با محدودیت‌های ایجاد شده برای بانک صادرات اشاره کرد و افزود: باید سعی شود با سیستم‌های ارزی غیردلاری فعالیت کرد تا کمترین مشکلات در این زمینه برای بانک‌های کشور ایجاد شود.

این کارشناس امور بانکی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از معاملات و تجارت دنیا با دلار انجام می‌شود، تاکید کرد: یکی از وظایف بانک مرکزی مدیریت این محدودیت‌ها و پیگیری حقوقی آنها است.

به گفته او به نظر می‌رسد این شکایت بانک مرکزی که بر اساس حقوق بین‌الملل بوده است، مفید واقع شود و اگر به وسیله یک وکیل آگاه به مسائل دنبال شود، پاسخگویی مشکلات خواهد بود، چرا که آمریکا قادر نخواهد بود بدون مصوبات سازمان ملل متحد کاری را در این زمینه انجام دهد و از ابتدا نیز مسائل تحریم اقتصادی کشور نیز در سازمان ملل متحد مطرح نبوده است.

وی معتقد است که بانک مرکزی به جای دلار باید سبدی از ارزها برای مبادلات بانکی در نظر بگیرد که داخل آن یورو، ین ژاپن و سایر ارزهای معتبر دنیا هستند.

قنبری با اشاره به اینکه احتمال همکاری سایر کشورها با آمریکا در ایجاد محدودیت‌ها برای بانک‌های ایرانی وجود دارد، تصریح کرد: در زمان ایجاد این همکاری مشکل سیاسی ایجاد خواهد شد که باید از طریق راهکارهای سیاسی به حل آن اقدام کرد.