گروه بازارپول- بهای طلا روز گذشته در بازارهای جهانی متاثر از کاهش بهای نفت روبه کاهش نهاد. نوسان یک‌دلاری بهای نفت طی ۲۴ساعت گذشته موجب کاهش اندکی در قیمت طلا شد به طوریکه در ساعت۱۴:۳۰ به وقت تهران قیمت آن به حد۵۰/۵۸۷ دلار رسید.

با این وجود گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که بازار جهانی طلا در انتظار افزایش قیمت طلا در یک ماه آینده است.

رویتر گزارش داد، مقامات کشور استرالیا به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ طلا در کنار آفریقای جنوبی و آمریکا در صدد است در سال ۲۰۰۷ در حدود ۲۸۰تن طلا تولید کند که حدود ۳۰تن نسبت به سال ۲۰۰۶ بیشتر است.

در مقابل ، بانک مرکزی اروپا درصدد است تا فروش سالانه طلای خود را تا میزان ۳۸۰تن کاهش دهد. بانک مرکزی اروپاو صندوق بین‌المللی پول مجموعا ۳۰هزار و۷۳۳تن ذخیره طلا دارند که قصد دارند به تدریج آن را در بازارهای جهانی به فروش برسانند. بانک مرکزی اروپا در پی توافق از سال ۱۹۹۹ قرار است سالانه ۵۰۰تن طلا را به بازارهای جهانی تزریق کند.

عدم تمایل بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) به افزایش بیشتر نرخ بهره نیز موجب توجه بیشتر سرمایه‌گذاران به طلا شده است. از سویی از شبه‌قاره هند خبر می‌رسد که این کشور در سال‌جاری واردات طلای خود را ۱۰درصد افزایش خواهد داد.

با فرارسیدن فصل کارناوال‌های شادی و مراسم‌ عروسی در هندوستان تقاضا برای این فلز در هند بالاتر خواهد رفت که به طور قطع بر افزایش قیمت طلا موثر است. از سویی پایین آمدن نرخ اونس طلا، تقاضا برای جواهرآلات ساخت هندوستان را نیز افزایش داده و به گفته Bakul Mehta رییس شورای صادرات جواهرآلات و سنگ های قیمتی هندوستان انتظار می‌رود که صادرات جواهرآلات طلای این کشور در سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۱۵درصد رشد داشته باشد.

وی در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویتر کاهش قیمت طلا به زیر ۶۰۰دلار را فرصت مناسبی برای افزایش صادرات طلای هندوستان اعلام کرده است. هندوستان در سال ۲۰۰۵ میلادی ۷۲۰تن طلا مصرف کرده است که ۵۸۷تن از این مقدار در صنعت جواهرآلات سازی این کشور به مصرف رسیده است.