ایسنا- ذخایر خارجی ایران تا سال ۸۹ بیش از دو برابر شده و از مرز ۱۰۰‌میلیارد دلار فراتر می‌رود. موسسه بیزینس مانیتور در گزارش سه ماهه سوم سال ۲۰۰۶ خود که تازه‌ترین گزارش این موسسه به حساب می‌آید، پیش‌بینی خود نسبت به گزارش پیشین خود را بهبود بخشید و عنوان کرد که ذخایر خارجی کشور در سال‌جاری بیش از ۱۳‌میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته و معادل ۵۸‌میلیارد و ۵۵۰‌میلیون دلار باشد.

در سال گذشته ذخایر خارجی ۴۵‌میلیارد و ۱۸۰‌میلیون دلاری برای کشور برآورد شده است که این میزان در سال آینده با ۲۵‌میلیارد دلار افزایش به ۷۰‌میلیارد و ۲۵۰‌میلیون دلار خواهد رسید.

در سال ۸۷ کشور افزایش ۱۰‌میلیارد دلاری ذخایر خارجی خود را شاهد خواهد بود و ذخایر خارجی معادل ۸۰‌میلیارد و ۷۱۰‌میلیون دلار برای آن به ثبت خواهد رسید که این میزان در سال ۸۸ به دو برابر سال گذشته وبه ۹۰‌میلیارد و ۹۳۰‌میلیون دلار می‌رسد.

یکصد‌میلیارد و ۸۷۰‌میلیون دلار رقمی‌ است که معادل اندوخته ارزی کشورمان در سال ۸۹ خواهد بود. بنابر آمارهای منتشره اندوخته ارزی ایران در سال ۸۰ برابر با ۱۷‌میلیارد و ۱۳۰‌میلیون دلار بوده است که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در سال ۸۹ در حدود شش برابر افزایش خواهد یافت.

این واحد در گزارش پیشین خود پیش‌بینی کرده بود که دارایی‌های خارجی کشور در سال‌جاری با بیش از ۱۲‌میلیارد دلار افزایش به ۵۶‌میلیارد و ۹۹۰‌میلیون دلار برسد.

بنا بر گزارش سه ماهه سوم سال ۲۰۰۶ موسسه بین‌المللی بیزینس مانیتور اندوخته ارزی ایران در سال گذشته ۴۴‌میلیارد و ۹۵۰‌میلیون دلار برآورد شده است و این میزان در سال ۸۶ و ۸۷ در مجموع بیش از ۱۱‌میلیارد دلار افزایش خواهد داشت به طوری که در سال ۸۶ اندوخته ارزی معادل ۶۷‌میلیارد و ۷۸۰‌میلیون دلار و در سال ۸۷ اندوخته ارزی معادل ۷۷‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار خواهیم داشت.

آمارهای ارائه شده از سوی این موسسه حاکی از آن بود که در سال ۸۸ اندوخته ارزی به ۸۷‌میلیارد و ۴۱۰‌میلیون دلار خواهد رسید.

سال ۸۹ سالی است که اندوخته ارزی کشور بیش از دو برابر سال گذشته و در حدود ۶/۵برابر سال ۸۰ است و به ۹۶‌میلیارد و ۲۲۰‌میلیون دلار بالغ خواهد شد.

این در حالی است که واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش خود پیش‌بینی کرده بود که اندوخته‌های ایران به جز طلا در سال‌جاری به ۵۸‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار می‌رسد که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۳‌میلیارد دلاری نشان می‌دهد.

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش خود میزان اندوخته‌های ایران در سال گذشته را ۴۵‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار برآورد کرد که نسبت به سال ۸۰ در حدود ۸/۲ برابر افزایش نشان می‌دهد. در سال آینده اندوخته‌های ایران به بالاترین سطح خود خواهد رسید و با دو‌میلیارد دلار افزایش بالغ بر ۶۰‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار خواهد بود. از سال ۲۰۰۸ اندوخته ارزی ایران روند نزولی در پیش گرفته و با حدود دو‌میلیارد دلار کاهش به ۵۸‌میلیارد و ۷۰۹‌میلیون دلار می‌رسد.

بنابر این اعلام اندوخته‌های کشور در سال ۸۸ کاهشی سه‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلاری خواهد داشت و به ۵۵‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار بالغ خواهد شد که این میزان با کاهش شش‌میلیارد دلاری در سال ۸۹ به ۴۹‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار خواهد رسید. اندوخته ارزی کشور در سال ۸۰ معادل ۱۶‌میلیارد و ۶۱۶‌میلیون دلار بوده است.