گروه بازار پول- اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به سازمان عمران کرمان اعلام کرد: براساس مقررات جاری ارزی، گشایش اعتبار اسنادی از محل ارزی تامین شده از سوی سیستم بانکی به مقصد سرزمین اصلی با طی مراحل ثبت سفارش و رعایت قانون مقررات صادرات و واردات کشور و رفع تعهد ارزی با پروانه ترخیص کالا از سوی گمرکات جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر می‌باشد. چنانچه کالا از گمرک مستقر در منطقه آزاد تجاری، صنعتی و یا منطقه ویژه اقتصادی ترخیص گردد رفع تعهد ارزی با دریافت اصل پروانه گمرکی ورود کالا به نحوی که کلیه مفاد و مندرجات روی و ظهر پروانه مطابق با شرایط اعتبار و اسناد حمل باشد میسر می‌گردد.

پیش از این، مدیرکل واردات گمرک ایران ۳ماه قبل طی دستوری شفاهی براساس استنباط شخصی خود، ورود و ترانزیت داخلی کالاها و مواداولیه و ماشین‌آلات خارجی به مناطق ویژه اقتصادی را که به صورت رسمی و از طریق سیستم بانکی کشور گشایش اعتبار شده‌اند، ممنوع کرد. این تصمیم به ویژه موجب اختلال در چرخه تولید واحدهای صنعتی فعال در مناطق ویژه اقتصادی و اعتراض مدیران این واحدها شد. در پی ابراز نگرانی مدیران صنایع مستقر در مناطق ویژه اقتصادی، موضوع از طریق سازمان عمران کرمان پیگیری و گمرک ایران توافق کرد که دستورالعمل مربوط از بانک‌مرکزی ایران استعلام شود. گمرک جمهوری اسلامی و سازمان عمران کرمان طی استعلام‌های جداگانه از بانک‌مرکزی ایران کسب تکلیف کردند و اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک‌مرکزی طی دستورالعملی مجددا اعلام نمود که: رفع تعهد ارزی گشایش اعتبارات صورت گرفته توسط سیستم بانکی از طریق گمرکات مستقر در مناطق ویژه بلامانع است.

با پیگیری‌های اولیه سازمان عمران کرمان، دو ماه قبل معاون وقت امور گمرکی گمرک ایران (سیدمحمود بهشتیان) با لغو دستور شفاهی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران، به مدیرکل واردات و ناظر گمرکات استان هرمزگان دستور داده بود که برای جلوگیری از توقف فعالیت‌های تولیدی، از واردات کالاهای مورد نیاز واحدها که از طریق گشایش اعتبار اسنادی خریداری شده‌اند، رفع مانع شود. همزمان با لغو دستورالعمل‌ منع ترانزیت کالاهای گشایش شده، معاون امور اقتصادی سازمان عمران کرمان نیز فهرستی از واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان را در اختیار ناظر گمرکات استان هرمزگان قرار داد تا در اسرع وقت نسبت به رفع موانع ترانزیت محموله‌های مواداولیه وارداتی واحدهای صنعتی مستقر در منطقه اقدام شود.

سابقه عملکرد گمرک ایران

ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک بندرگاه شهیدرجایی بندرعباس براساس دستور شفاهی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران، در تاریخ ۱۱/۳/۱۳۸۵ با تنظیم نامه‌ای کتبی به شماره ۵۳۱۳/۱۳/۱۶۵ از مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان خواسته بود که از پذیرش کالاهای اعتبار اسنادی به مقصد مناطق ویژه اقتصادی جلوگیری کند و گمرک بندر شهیدرجایی نیز به استناد این نامه، مانع از ترانزیت کالاهای اعتبار اسنادی به مناطق ویژه مرتبط شده بود.

با پیگیری‌های مستمر سازمان عمران کرمان برای رفع این مشکل دو ماه قبل در مرحله اول دستورالعمل شفاهی مدیرکل واردات گمرک ایران به نفع صنایع مستقر در مناطق ویژه اقتصادی لغو و دستور پذیرش کالاهای متعلق به واحدهای صنعتی و تولیدی صادر شد و مقرر گردید که برای کالاهای گشایش اعتبار اسنادی بازرگانان فعال نیز پس از دریافت پاسخ استعلام‌های دفتر واردات گمرک ایران و یا سازمان عمران کرمان از اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی ایران، تعیین تکلیف و اقدام شود که پاسخ استعلام از اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی نیز حاکی از بلامانع بودن رفع تعهد ارزی صاحبان کالاهای گشایش اعتباری اسنادی از طریق گمرکات مستقر در مناطق ویژه اقتصادی اعلام شد.