یک ایرانی امتیاز شبکه فروش «گروه مالی زوریخ» را خرید

گروه بازار پول - لیلا اکبرپور: محمود نجومی بزرگترین فروشنده انواع بیمه‌های عمر در خاورمیانه، امتیاز فروش مستقیم طرح‌های بیمه‌ای شرکت بین‌المللی زوریخ را به ارزش میلیون‌ها دلار خرید و در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه گذشته دو واحد گسترده در دبی و بحرین افتتاح کرد. محمود نجومی مدیرعامل و موسس شرکت مستقل مشاوره خدمات مالی nexus در دبی است که با خرید امتیاز فروش مستقیم شرکت بین‌المللی زوریخ، فعالیت خود را در سطح گسترده‌تری ادامه می‌دهد. خود او در مورد فعالیتش می‌گوید: ۱۸ سال پیش از نقطه صفر کار خود را به عنوان بازاریاب فروش بیمه‌های عمر آغاز کردم و امروز دارای بزرگترین شبکه فروش بیمه‌های عمر در منطقه خاورمیانه هستم. نجومی طی تماس تلفنی با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: حق بیمه وصولی شرکت NEXUS در پایان سال ۲۰۰۵ معادل ۱۵۰میلیون دلار بوده که از این مبلغ ۱۲۰میلیون دلار برای تمدید قراردادها و ۳۰میلیون دلار حق بیمه‌های نو بوده است.

او افزود: شرکت NEXUS با همکاری ۲۷۰ کارگزار حرفه‌ای بیمه و ۴۰ کارمند پشتیبان تنها در فروش بیمه‌های انسانی فعالیت می‌کرده است.

نجومی خاطرنشان کرد: با خرید امتیاز شبکه فروش بیمه‌های گروه مالی زوریخ، فعالیت این شرکت در بخش‌های دیگر بیمه‌ای مانند اموال، اشخاص نیز توسعه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود رشد حق بیمه nexus ظرف ۵ سال آینده حداقل ۴ برابر باشد.

او با اشاره به اینکه ارزش شرکت در فعالیت‌های خدماتی و نحوه سرویس‌دهی آن است، یادآور شد: این شرکت به طور مستقل و نه وابسته به زوریخ فعالیت‌های خود را ادامه داده و طرح‌های نوین بیمه‌ای را به بازار عرضه خواهد کرد و بعد از این نقش کارگزاری بیمه و سایر خدمات مالی را ایفا می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که نقش کارگزار بیمه در خارج از کشورمان ایران چگونه تعریف شده است، گفت: نقش یک کارگزار بیمه سخت ولی قابل قبول است.

او با بیان اینکه در کشورهای مترقی منافع تمام ذی‌نفعان رعایت می‌شود، ادامه داد: منافع مردم به عنوان خریداران بیمه‌نامه، سهامداران شرکت‌ها به‌عنوان موسسان یک شرکت بیمه، کارگزاران به‌عنوان بازاریابان فروش و کارکنان خود شرکت‌ها و حتی مستخدمان یک شرکت بیمه باید در فرآیند صدور بیمه‌نامه‌ها رعایت شود.

نجومی افزود: حقوق و مزایای خوب با رعایت شرایط و شاخص قیمت‌ها برای شبکه فروش یک شرکت بیمه الزامی است تا این شبکه برای سهامداران شرکت جانفشانی کرده و فداکاری کند.

او یادآور شد: چنانچه سربازان پیاده نظام شرکت بیمه در رفاه نباشند بیمه‌نامه‌ای که تحویل بیمه‌گذار می‌‌شود ناقص است و نیازهای مشتری را پوشش نمی‌دهد.

او گفت: در امارات و بحرین شرایط و مقررات منطقی متعادل و در عین حال مطلوبی حکم‌فرما است که منافع تمام ذی‌نفعان حفظ شود.

او در خصوص کارمزد و درآمدها نیز گفت: برای کمیسیون تعرفه‌ای در کار نیست بلکه این مساله در گرو یک رابطه مستقیم با کیفیت و کمیت سرویس است که ارائه می‌شود و در شرایط رقابتی کاهش می‌یابد.

او همچنین به بازارهای آمریکایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: در این بازارها هم یک رقابت خوب و سالم برای به دست آوردن بیمه‌گذار در جریان است تا ضمن تحول در بازار ابداع‌گری نیز صورت گیرد.

او گفت: بروکر در بازار بین‌المللی براساس استانداردهای تعیین شده جایگاه حرفه‌ای و تخصصی دارد، اگر یک بروکر بخواهد به عنوان کارگزار لوید‌ز لندن انجام وظیفه کند باید حائز شرایط تعیین شده در لوید‌ز باشد که احراز این شرایط یکی از سخت‌ترین پروسه‌های بازار لندن به شمار می‌آید.

او خاطرنشان کرد: هرگاه سطح استاندارد خدمت‌رسانی در بخش نمایندگی بیمه یا دلالان رسمی به استاندارد قابل قبول همتراز با بازار بین‌المللی برسد، می‌توان از آن به عنوان بروکر ارزنده و یا نماینده بیمه سازنده و خلاق نام برد و حساب اینگونه موسسه‌های تولیدکننده حرفه‌ای را از دیگران جدا کرد تا برای دیگران نیز انگیزه لازم جهت ارتقای سرویس‌دهی فراهم شود.

او ابراز امیدواری کرد: همگام با تحول بازار جهانی بیمه در کشور ما، ایران نیز مقررات جامع حاکم شود تا هم دولت به عنوان ناظر و حاکم بر اجرای مقررات راضی باشد و هم مشتری و مصرف‌کننده محصولات دلخواه خود را به دست آورد و هم در نهایت فروشندگان و بازاریابان محصولات بیمه‌ای از عملکرد خود راضی باشند.

نجومی با اشاره به اینکه تمام فعالان اقتصادی در سراسر دنیا نیازمند پوشش‌های بیمه‌ای هستند، خاطر نشان کرد: تا پروژه‌ای بیمه‌نامه نداشته باشند، بانک تسهیلاتی نمی‌دهد، تا باری بیمه‌نامه نداشته باشد، اعتباری گشایش نمی‌شود و خلاصه تمام دارایی‌ها و سرمایه‌های ثابت افراد نیازمند انواع پوشش‌های بیمه‌ای هستند.

وی ادامه داد: خرید پوشش‌های بیمه‌ای بدون هدایت و ارشاد درست یک بازاریاب و فروشنده مجرب بیمه امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت nexus یادآور شد: سال‌ها تلاش شد تا در دنیا کارگزار و فروشنده بیمه‌نامه همتراز با مشاغل تخصصی دیگر از جمله وکلای پایه یک، حسابداران خبره و حتی پزشکان قرار گیرد.

نجومی گفت: طی ۱۸سال گذشته سعی کردم با ارائه رفتار حرفه‌ای و اجرای عملیات بیمه‌ای به صورت تخصصی جایگاه یک‌ کارگزار بیمه را در سطح یک حسابرس خبره و یا یک پزشک مجرب البته با احترام و اتکا به افکار و اطلاعات مفید بیمه‌ای ارتقا دهم.

او بار دیگر تاکید کرد: اقتصاد بدون بیمه شکوفا نمی‌شود و صنعت بیمه یکی از ستون‌های یک اقتصاد پویا است.

او از توسعه فعالیتش در کشورهای مشترک‌المنافع روسیه، ترکیه، مصر، عربستان، قطر، بحرین، امارات، پاکستان، هندوستان و... خبر داد و گفت: آنچه با تمام وجود آرزویش را دارم خدمت به کشور عزیزمان ایران است، امیدوارم روزی بتوانم یک گوشه‌ای از احتیاجات صنعت بیمه را در ایران ارائه داده و تجربیات سال‌ها فعالیت بیمه‌ای خود را در اختیار مسوولان این صنعت قرار دهم. او ادامه داد: ایران از داشتن نیروی انسانی مجرب در امر بیمه‌گری کشوری غنی است و چیزی از کشورهای دیگر به خصوص چین و کره‌جنوبی کم ندارد.

نجومی یادآور شد: زمانی که ایران‌خودرو پیکان مونتاژ می‌کرد، کره‌جنوبی تنها توان مونتاژ موتورسیکلت را داشت و امروز محصولات آن کشور از قبیل تلویزیون، اتومبیل، کشتی، انواع بارکش و حتی نیروی انسانی سراسردنیا را فرا گرفته است.

مدیر عامل شرکت nexus در خصوص سرانه حق بیمه عمر در سایر کشورها و مقایسه آنان با ایران گفت: یک فرد کره‌ای سالانه ۴۶۱دلار حق بیمه عمر می‌پردازد و این رقم در سنگاپور ۱۹۷۰دلار، هنگ‌کنگ ۱۷۰۰دلار و در امارات ۱۰۶دلار است.

او ادامه داد: اما متاسفانه سرانه حق بیمه‌های عمر در ایران در مقایسه با این کشورها تنها ۴دلار است، ایرانی‌ها در دنیا به خوراک، پوشاک و زندگی خوب مشهور هستند و این سرانه حق بیمه عمر تنها ناشی از عدم فرهنگ‌سازی است.

نجومی گفت: ما ایرانی گرسنه که زیر ستاره‌های آسمان شب را بخوابد نداریم، ایرانی پابرهنه نداریم و اکثر خانواده‌های ایرانی توان آن را دارند، همانطور که آب، برق، تلفن، اجناس لوکس و انواع خوراکی‌ها را می‌خرند، بیمه‌نامه عمر را هم خریداری کنند. اما متاسفانه صنعت بیمه هنوز گام موثری را برای ترویج بیمه‌نامه‌های عمر انجام نداده است.

نجومی گفت: زندگی بدون بیمه در تمام دنیا غیرممکن است و افراد انواع مسوولیت‌های خود را تحت پوشش انواع بیمه‌نامه‌ها قرار می‌دهند که بیمه‌های عمر و مستمری از بیمه‌نامه‌هایی هستند که حق بیمه آنها جنبه سرمایه‌گذاری دارد و افراد ضمن پوشش قرار گرفتن خطرات و سوانح در آخر قرارداد بیمه‌ای سرمایه‌ای را به دست می‌آورند و می‌توانند در دوران بازنشستگی درآمد ماهانه قابل قبولی داشته باشند. نجومی افزود: فکر اینکه وقتی نان‌آور یک خانواده نباشد چگونه این خانواده ادامه حیات می‌دهد، آزاردهنده است.