نرخ سود 17درصدی در بانک‌های خصوصی اجرا می‌شود

مهر- بانک مرکزی از اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ۱۷درصدی در تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیردولتی خبر داد. بنابراین گزارش بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات بانک‌ها و موسسات اعتباری غیردولتی و ابهامات موجود در این باره توضیح داد.

بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات ۱۷ درصدی در بانک‌های خصوصی و موسسات غیردولتی پرداخت می‌شود، پاسخ داد: موضوع تعیین نرخ ۱۷درصد سود تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیردولتی طی بخشنامه‌های شماره مب/۱۸ مورخ ۶/۱/۱۳۸۵ و مب/۵۷۰ مورخ ۱۰/۳/۱۳۸۵ به کلیه بانک‌‌های غیردولتی و موسسات اعتباری جهت اجرا ابلاغ شده است.

بانک مرکزی تصریح کرد: به استناد مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ یاد شده برای عقود مبادله‌‌ای و خرید دین به عنوان نرخ قطعی بوده و در خصوص عقود مشارکتی نیز به عنوان حداقل بازدهی برای انتخاب طرح‌های سرمایه‌گذاری ملاک عمل است.

براساس اعلام بانک مرکزی، ضمنا بانک‌های یاد شده نیز مراتب را به منظور اجرا به شعب ذی‌ربط خود منعکس و در حال حاضر نرخ ۱۷درصد تعیین شده در کلیه بانک‌های غیردولتی اعمال می‌شود.

بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگر، مبنی بر اینکه اگر بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری این مصوبه شورای پول و اعتبار را اجرا نکنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ توضیح داد: در صورت تخطی هر یک از بانک‌ها از ضوابط و مقررات از جمله مصوبات شورای پول و اعتبار موضوع در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایر ضوابط و مقررات مربوطه از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در صورت لزوم از طریق هیات انتظامی بانک‌ها قابل پیگیری است.