افت 14دلاری قیمت جهانی طلا

گروه بازار پول‌ـ قیمت آنی طلا روز گذشته به دنبال کاهش قیمت نفت با افت ۱۴دلاری مواجه شد. به نوشته سایت the street روز گذشته قیمت طلا برای تحویل در ماه دسامبر در بازار نیویورک با کاهش ۷۰/۱۳دلاری به نرخ ۳۰/۶۲۵ دلار برای هر اونس رسید. این در حالی است که روز گذشته از قیمت هر بشکه نفت نایمکس ۸۹/۱دلار کاسته شد و به سطح ۷۰دلار رسید. بنابراین گزارش ارزش سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا(ishares Comex Gold Trust) و (street Tracks Gold shares) نیز ۲/۰درصد افت کرد.

روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعت ۳۰/۱۴ به وقت تهران پس از کاهش تا مرز ۶۱۱دلار به حد ۶۱۶دلار رسید که نسبت به روز پنج‌شنبه که قیمت آن به حد ۶۳۰دلار رسیده بود، حدود ۱۴دلار کاهش یافت.

از جمله دلایل مطرح‌شده برای کاهش قیمت طلا می‌توان به افت بهای نفت، کاهش مناقشات نظامی در خاورمیانه به‌ویژه تداوم آتش‌بس در لبنان، کاهش رشد اقتصادی آمریکا، عدم‌تمایل سرمایه‌گذاران به خرید بیشتر طلا، کاهش ۷/۱درصدی تقاضای بنزین در آمریکا و کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده اشاره کرد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد که کاهش قیمت نفت موجب بیشترین کاهش نرخ اونس طلا طی سه هفته گذشته شده است.

بنابراین گزارش به نقل از یک تحلیلگر بازار طلا آمده است: اعتقاد بازار این است که نرخ تورم همچنان رو به افزایش دارد. لئونارد کاپلن معتقد است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری کم‌کم علاقه‌ خود را به بازار کالا از دست می‌دهند.

از بازار بورس طلا و فلزات دبی نیز خبر می‌رسد که برای چهارمین روز متوالی کاهش ارزش طلا سرمایه‌گذاران را نگران کرده و تلاش دارند که سرمایه‌های خود را از این بورس خارج کنند.

خبرگزاری رویتر نیز از تصمیم بانک مرکزی اروپا برای فروش ۴/۳ تن از مجموع ۵۰۰تن طلای خود در دومین سال توافق فروش شمش‌های طلا خبر داد.

براساس این توافق، بانک مرکزی اروپا سالانه اقدام به فروش میزان معینی شمش طلا برای کنترل قیمت آن می‌کند.

توافقنامه طلای بانک مرکزی اروپا (CBGA) در سال ۱۹۹۹ با هدف کنترل قیمت زمانی که قیمت هر اونس طلا به کمتر از ۳۰۰دلار رسیده بود تاسیس شد.

براساس این قرارداد در سال ۲۰۰۴میلادی مقرر شد، در یک‌دوره ۵ساله همه‌ساله در حدود ۵۰۰تن طلا توسط بانک مرکزی اروپا فروخته شود.

براساس گزارش‌های منتشر شده تا روز جمعه گذشته نزدیک به ۳۳۸تن طلا از این طریق فروخته شده است.

در بازار داخلی نیز روز پنج‌شنبه قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل از آن تغییری نداشت.

در این بازار، هرقطعه سکه بهار آزادی به قیمت ۱۴۱۵۰۰تومان، هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۶۳۵۰۰تومان، هر قطعه نیم‌سکه ۷۲هزار تومان و هر قطعه ربع سکه ۳۶۵۰۰تومان معامله شد.