مهر- ارزش یورو در برابر دلار و ین به بالاترین سطح از زمان تشکیل پول واحد اروپایی رسید. به گزارش خبرگزاری رویتر، ارزش یورو در برابر دلار به ۲۷۵/۱دلار رسید و در برابر ین نیز به ۶/۱۴۸ین رسید که بالاترین ارزش آن از زمان تاسیس آن از سال ۱۹۹۹ محسوب می‌شود.

ارزش دلار در برابر ین نیز با یک درصد افزایش به ۳/۱۱۶ین رسید. ارزش یورو در برابر دلار به علت چشم‌انداز بسیار مثبت‌تر آن در حال افزایش است.

اوایل ماه جاری بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را با۲۵/۰درصد افزایش به ۳درصد رساند، حال آنکه بانک مرکزی آمریکا پس از ۱۷ بار متوالی افزایش، نرخ بهره را در همان سطح ۲۵/۵درصد حفظ کرد.

افزون بر این، چشم‌انداز رشد اقتصادی اروپا امیدوارکننده‌تر از رشد اقتصادی آمریکا است و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۶ به ۳/۲درصد برسد که نسبت به رقم ۲درصدی سال گذشته، رشد نشان می‌دهد.کاهش مداوم ارزش دلار در برابر یورو و دیگر ارزهای معتبر موجب شده است بانک‌های مرکزی کشورهایی همچون ایتالیا، چین، قطر، امارات و سوئد که دارای ذخایر ارزی عمدتا دلاری هستند، به فکر تبدیل بخشی از ذخایر دلاری خود به ارزهای با آینده مساعدتر همچون یورو بیفتند.

کاهش ارزش دلار اساسا از نبود توازن گسترده در اقتصاد آمریکا (کسری تجاری) سرچشمه می‌گیرد که این کسری تجاری نیز از افزایش واردات از چین نشات گرفته است. کارشناسان معتقدند کاهش ارزش دلار در برابر یورو طی ۱۲ ماه آتی نیز ادامه خواهد یافت و نرخ برابری یورو در برابر دلار به ۴/۱دلار افزایش خواهد یافت.