فارس‌‌ـ مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: دولت در سال گذشته ۸۰‌ میلیارد تومان یارانه تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت کرد. سیدحسن نوربخش در خصوص یارانه دولت به تسهیلات بخش کشاورزی اظهار داشت: سال گذشته تصویب شد همه تسهیلات بانک‌ها با نرخ مشخص ۱۶‌درصد پرداخت شوند و امسال با ۲‌درصد کاهش این نرخ به ۱۴درصد رسید.

وی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی خواستار حمایت دولت از بخش کشاورزی شد و دولت پذیرفت ۵/۲‌درصد از کل تسهیلاتی را که به بخش کشاورزی پرداخت می‌شود، در قالب یارانه بپردازد.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: تسهیلات بخش کشاورزی در حال حاضر با نرخ سود ۵/۱۱‌درصد پرداخت می‌شود و دولت بابت ۵/۲‌درصد وعده داده شده به بانک کشاورزی بدهکار می‌شود و باید به مرور این بدهی را پرداخت کند.

نوربخش حجم یارانه دولت به بخش کشاورزی در سال گذشته ۸۰‌ میلیارد تومان ذکر کرد. وی حجم بدهی‌های دولت به بانک کشاورزی را نیز ۷۴۰‌میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این بدهی‌ها طی چند سال گذشته انباشته شده و شاید فقط ۲۰۰‌میلیارد تومان آن مربوط به دولت احمدی‌نژاد باشد.

نوربخش اضافه کرد: دولت در حال اتخاذ تدابیری برای پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها است و چند لایحه را تنظیم و به مجلس ارائه کرده است.

وی در خصوص پرداخت یارانه تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز یادآور شد: برنامه دولت در این زمینه با یارانه ۵/۲‌درصدی که می‌پردازد متفاوت است.

وی توضیح داد: مصوبه دولت در این زمینه بدین شکل است که وقتی کشاورز یا صنعتگر زمان بازپرداخت تسهیلاتش فرا رسید دولت ‌درصدی را از سوی کشاورز یا صنعتگر پرداخت می‌کند.

نوربخش گفت: زمان بازپرداخت تسهیلات بنگاه‌های کوچک و متوسط ممکن است سه سال دیگر باشد و در آن زمان دریافت‌کنندگان تسهیلات از مزایای یارانه دولت بهره‌مند می‌شوند.

مدیر عامل بانک کشاورزی در خصوص شرایط اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: کسانی که برای ایجاد اشتغال و رونق در فعالیت تولیدی خود خواستار دریافت تسهیلاتی هستند به وزارتخانه‌های مربوط، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مراجعه کرده و به سازمان‌های مربوط در استان‌های خود هدایت می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: در این سازمان‌ها طرح ارائه شده از سوی متقاضیان بررسی شده و پس از تصویب در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها به بانک‌ها مراجعه و تسهیلات مورد نیازشان را دریافت می‌کنند.