ایسنا - عضو هیات‌مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی از تایید طرح بیمه تضمین قیمت در هیات‌مدیره این صندوق خبر داد و گفت: احتمالا از سال آینده این طرح به‌صورت آزمایشی در سه استان کشور اجرا می‌شود. مهندس قربانعلی خمسه با اعلام این خبر اظهار کرد: بیمه تضمین قیمت، نوسانات قیمت را پوشش می‌دهد و در واقع اگر به هر دلیلی قیمت محصولات افت کرد، این نوع بیمه، جبران خسارات ناشی از افت قیمت را برای بهره‌بردار تضمین می‌کند.

خمسه با اشاره به تایید اجرای آزمایشی این طرح در هیات‌مدیره صندوق، گفت: پس از طی مراحل قانونی، این نوع بیمه به‌صورت آزمایشی و در سطح محدود در سه استان کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود.

او در ادامه با اشاره به اجرای طرح بیمه درآمد از سال ۸۵ به‌صورت آزمایشی در استان کرمانشاه، گفت: از امسال اجرای این نوع بیمه را پس از چند سال مطالعه به‌صورت آزمایشی در استان کرمانشاه با نخود دیم آغاز کردیم و امیدواریم تا چند سال آینده پس از طی مراحل آزمایشی و رفع مشکلات احتمالی، اجرای آن در سراسر کشور آغاز شود.

خمسه بیمه درآمد را نوعی بیمه بسیار مدرن عنوان کرد که در حال حاضر تنها در کشور آمریکا اجرا می‌شود. وی گفت: بیمه درآمد تمام ریسک‌ها را پوشش می‌دهد. تا پیش از این در بیمه محصولات تنها خطرات ناشی از قهر طبیعی را پوشش می‌دادیم، ولی در بیمه درآمد ریسک‌های تولید و بازار پوشش داده می‌شود. خمسه افزود: به موجب این طرح چنانچه درآمد قابل وصول پیش‌بینی شده بهره‌برداران چه بر اثر عوامل قهر طبیعی، چه بر اثر آفات و بیماری‌ها و چه بر اثر نوسان قیمت بازار کاهش پیدا کند، جبران خواهد شد.