ایسنا - خصوصی‌سازی نگرش مدیران دولتی را تغییر خواهد داد و آنها را از تفکر دولتی دور می‌کند. ابوالقاسم دباغ، مدیرعامل سابق شرکت بیمه امید، خصوصی‌سازی موفق سه شرکت بیمه آسیا، البرز و دانا را وابسته به تغییر مدیریت آنها از دولتی به خصوصی دانست و گفت: حجم پرتفوی این سه شرکت‌ با خصوصی‌سازی به بخش خصوصی منتقل می‌شود، بدین ترتیب مدیریت حاکم بر این شرکت‌ها باعث تعیین میزان سهام قابل واگذاری، نحوه فروش و چگونگی فروش این سهام خواهد بود.

به گفته وی اگر یک مدیریت منسجم، حرفه‌ای و قوی در این شرکت‌ها حاکم باشد، به دلیل سابقه آنها در بازار موفق عمل خواهند کرد، اما اگر یک مدیریت ضعیف و غیر‌حرفه‌ای بر آنها حاکم باشد، مسلما از مابقی شرکت‌ها بسیار عقب می‌افتند. وی با بیان این که مدیران دولتی بازنشسته در حال حاضر در بخش بیمه خصوصی فعالیت مطلوبی دارند گفت: آنها از تجربه ۳۰ساله برخوردارند و در بخش خصوصی بدون هیچ قید و بند و محدودیت قانونی به راحتی قادر به فعالیت خواهند بود.

دباغ اضافه کرد: در حال حاضر بخش خصوصی در حال جذب مدیران بازنشسته دولتی است و از تجربه آنها استفاده می‌کند اما خصوصی شدن این سه شرکت دولتی حاکی از آن است که مدیران دولتی به این بخش منتقل می‌شوند و در این انتقال آنها باید قادر باشند تفکر دولتی را کنار گذاشته و تفکر خصوصی داشته باشند.

وی موارد مندرج در بند (ج) اصل ۴۴ قانون اساسی را برای خصوصی‌سازی این سه شرکت مطلوب عنوان کرد و افزود: مدیران دولتی ضمن خصوصی شدن شرکت‌ها باید حفظ شوند و قادر باشند پنج درصد سهام این شرکت‌ها را خریداری کنند.

مدیرعامل سابق شرکت بیمه امید با بیان این که تغییر تعرفه‌ها از سوی بیمه مرکزی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: هر شرکتی آیین‌نامه خاص خود را که مصوبه هیات‌مدیره است، داراست، بدین ترتیب خصوصی‌سازی این سه شرکت دولتی باعث تغییر آیین‌نامه‌های داخلی آنها خواهد شد.

به گفته وی، با خصوصی‌سازی این سه شرکت ترکیب پرتفوی آنها تغییر می‌کند، شرکت‌های دولتی ملزم به صدور بیمه‌نامه زیان‌ده شخص ثالث هستند که با خصوصی‌سازی آنها این الزام از بین خواهد رفت.