بهای جهانی طلا کاهش یافت - ۲۲ مرداد ۸۵

گروه بازار پول- بهای طلا در بازارهای جهانی به سطح قیمت آنی ۶۳۳دلار در هر اونس بازگشت. به نوشته بلومبرگ، انتشار گزارش خرده‌فروشی توسط فدرال رزرو آمریکا موجب بالا رفتن ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده شد.ارزش اوراق قرضه و سهام کاهش یافت و با رشد قیمت دلار از ارزش طلا کاسته شد.

بنابراین گزارش، شاخص خرده‌فروشی در آمریکا در گزارش ارائه شده ماه گذشته رشد ۴/۱درصدی را نشان داده است که نرخ رشد آن از ماه ژانویه بی‌سابقه بوده است.

این آمار حکایت از آن دارد که اقتصاد آمریکا برخلاف تصورات قبلی از آهنگ کندی برخوردار نیست و از این رو احتمال آن می‌رود که بانک مرکزی بار دیگر نرخ بهره در این کشور را افزایش دهد.

افزایش نرخ بهره موجب بالا رفتن ارزش دلار و کاهش ارزش طلا می‌شود. در این میان ادامه درگیری‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه را نباید از نظر دور داشت.

طی ۴۸ ساعت گذشته ارزش طلا افزایش داشت که انتشار آمار افزایش نرخ رشد خرده‌فروشی در ایالات متحده دوباره از ارزش آن کاست.روز گذشته نرخ آنی هر اونس طلا در ساعت ۱۴ به وقت تهران به نقل از سایت کیتکو Kitco) ۶۳۳)دلار و به نقل از سایت

(Gold.org) شورای جهانی طلا ۶۲۹دلار اعلام شد.

در همین زمان سایت بلومبرگ نرخ آتی (Future) معاملات طلا برای تحویل در ماه دسامبر ۲۰۰۶ را ۶۴۲دلار اعلام کرد.

بازار داخلی نیز از کاهش ارزش طلا تاثیر پذیرفت. روز گذشته قیمت هر قطعه سکه‌بهارآزادی طرح جدید با ۳هزار تومان کاهش به ۱۴۳هزار تومان رسید.

از قیمت سکه طرح قدیم نیز ۵هزار تومان کاسته شد تا به سطح ۱۶۵هزار تومان برسد. نیم‌سکه تغییر قیمت نداشته و ربع‌سکه ۵۰۰تومان گران‌تر شد.

از قیمت هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز در این بازار ۳۴۰تومان کاسته شد. همچنین در حالی که نرخ دلار در بازار داخلی ثابت مانده بود از قیمت یورو ۳تومان کاسته شد.