وام های مسکن تا 5 میلیون تومان خرید و فروش می شود

ایرناـ مدیر شعب بانک مسکن استان خراسان رضوی خرید و فروش وام مسکن را بر خلاف ضوابط و مقررات این بانک دانست. غلامرضا خدابخش سربندی افزود: اگر بانک متوجه شود که استفاده‌کننده واقعی از وام، فرد دیگری به غیر از کسی است که سند ملک به نام او خورده است مانع از استفاده وی از تسهیلات وام خواهد شد. وی با اشاره به ریسک بالای خرید وام مسکن تاکید کرد: در این گونه معامله همه چیز به ضرر خریدار وام و مسکن است و او باید با ریسک بسیار بالایی اقدام به خرید منزل کند.

سربندی تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای سودجو از تسهیلات وام مسکن برای معامله و کسب درآمد سوء استفاده می‌کنند در حالی که هدف از ارائه این تسهیلات خانه‌دار شدن عموم مردم به ویژه اقشار متوسط و کم‌درآمد می‌باشد.

این مسوول سود واقعی شش‌میلیون تومان سپرده‌ای که برای دریافت وام ۱۸‌میلیون تومانی مسکن در این بانک گذاشته می‌شود را سالانه ۵۰۰هزار تومان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که این وام با قیمتی بین سه‌میلیون و ۵۰۰ تا پنج‌میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

وی افزود: وام ۱۸میلیون تومانی مسکن به ساختمان‌هایی تعلق می‌گیرد که در ساختشان ضوابطی رعایت شده باشد که یکی ازمهم‌ترین آنها رعایت آیین نامه ۲۸۰۰ضد زلزله است.

وی تاکید کرد: بانک مسکن داشتن متراژ خاصی را به عنوان ضابطه برای اختصاص این وام تعیین نکرده است. سربندی با اشاره به این که از سال ۱۳۸۰تا ۱۳۸۵قیمت مسکن ۱۲۰درصد افزایش پیدا کرده افزایش وام مسکن را در افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار دانست. وی گفت: شعب بانک مسکن خراسان رضوی در بهار امسال به نسبت پایان سال گذشته از ۱۲درصد رشد منابع برخوردار بوده‌اند که این میزان رشد، مصارف این بانک در خراسان رضوی را پاسخگو است.