صبح دوشنبه بازار فارکس در شرایطی کار خود را آغاز کرد که دلار زخم‌خورده از حوادث هفته‌های پیش در شرایط روانی مناسبی به سر نمی‌برد. مدت زمان بسیاری است که اقتصاد آمریکا نشانه‌های مشهودی از خود نشان داده که حکایت از رکود اقتصادی دارد.

این نشانه‌ها را به سادگی و با چشم غیرمسلح می‌توان در وضعیت بازار مسکن و بورس آمریکا دید.

کاهش نسبی شاخص‌های بازار سهام آمریکا مساله‌ای بود که در جلسه ۱۹جولای بن برنانک رییس فدرال رزرو در برابر کنگره به عنوان پاشنه آشیل بن و همکارانش قرار گرفته بود و سناتورهای آمریکایی مقامات بانک‌مرکزی را مسوول این وضعیت می‌دانستند و با لحنی تند از برنانک سوال می‌کردند که چرا با افزایش بی‌رویه نرخ بهره موجب به وجود آمدن این وضعیت شده است.

اگرچه بن رییس نه چندان شایسته فدرال رزرو در جواب، گرانی نفت و بالاگرفتن تنش‌های جهانی را مسبب کاهش شاخص بورس‌های آمریکا می‌دانست و اشاره به این داشت که باقی بورس‌های معتبر جهان نیز در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند، اما پرواضح بود که ۱۷مرتبه افزایش نرخ بهره فشار شدیدی به اقتصاد آمریکا آورده است.

با توجه به حوادث و اتفاقاتی که در چند هفته پیش رخ داد می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که نگاه مقامات اقتصادی آمریکا از مقوله تورم به مساله پیشرفت متمایل شده و افزایش‌های تند و تیزی که به منظور کنترل تورم انجام شد ظاهرا موجب رکود اقتصادی شده و اینک مقامات فدرال رزرو چاره‌ای ندارند جز اینکه خطر رکود اقتصادی را جدی‌تر بگیرند.

بهترین شاهد این مدعا خبر روز جمعه بود. جمعه ساعت چهار بعدازظهر به وقت تهران تولید ناخالص ملی آمریکا برای سه ماهه دوم اعلام شد.

این شاخص برای سه ماه اول ۶/۵درصد اعلام شده بود که عدد نسبتا قابل قبولی بود اما اقتصاددانان به‌دلیل رویت نشانه‌های آشکار رکود، انتظارات خود را تعدیل کرده بودند و برای سه ماهه دوم انتظار عدد ۰۰/۳ را داشتند حتی اگر عدد ۰۰/۳ هم اعلام می‌شد نسبت به سه ماهه اول یک کاهش جدی محسوب می‌شد اما عدد نهایی از این هم تلخ‌تر بود و ۵/۲ اعلام شد که موجب تضعیف شدید دلار پس از اعلام خبر شد.

بنابراین قطعات پازل رکود اقتصاد آمریکا تکمیل شد و پس از اعلام این خبر نظرسنجی‌ها حکایت از آن می‌کرد که تنها ۲۵درصد از اقتصاددانان اعتقاد به افزایش نرخ بهره دارند که این مساله اگرچه برای فعالان بورس‌های آمریکا خبری خوش محسوب می‌شود اما برای خریداران دلار چندان خوشایند نیست.

مهم‌ترین اتفاقات هفته پیش‌رو، اعلام میزان حقوق‌بگیران غیرکشاورزی (NFP) در روز جمعه و کنفرانس مطبوعاتی جان تریشه رییس بانک‌مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه است.

با توجه به اتفاقات اخیر عدد نهایی NFP از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. قطعا در روز جمعه هفته آینده شاهد امواج مرتفعی در بازار خواهیم بود اما اگر بخواهیم به روزهای آینده نظری بیاندازیم باید بگویم که اگرچه در این روزها نیز خبرهای نسبتا مهمی در انتظار بازار است اما تجربه نشان داده هفته‌هایی که بازار در انتظار NFP به سر می‌برد معمولا شایعاتی که در رابطه با این عدد در بازار پراکنده می‌شود نمودارها را هدایت می‌کند و خبرهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند.

خشایارامینی

www.sarmaye.com