به گفته فعالان، معامله‌گران فردایی زمانی که مشاهده کردند بازارساز در برابر ورود دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی مقاومت می‌کند، فروش‌های خود را افزایش دادند و در نتیجه قیمت را پایین بردند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، سطح عرضه ارز به اندازه‌ای بود که معامله‌گران حس می‌کردند، بازارساز در حال فروش ارز در بازار است. در نتیجه معامله‌گران تصمیم گرفتند ریسک خرید را به جان نخرند و بی‌گدار به آب نزنند. برخی فعالان اعتقاد داشتند، ممکن است بازارساز بخواهد قیمت انتهای سال را در سطوح پایینی قرار دهد و به همین منظور میزان عرضه ارز خود را افزایش داده باشد.

افت دلار و نقش نفت و درهم

در حالی که عده‌ای از معامله‌گران بر نقش بازارساز در افت قیمت اشاره می‌کردند، گروه دیگری باور داشتند، افت قیمت دلار متاثر از تغییر انتظارات و ذهنیت معامله‌گران بوده است. از نگاه آنها،‌ نرخ حواله درهم در روز سه‌شنبه توان خاصی برای افزایش قیمت از خود نشان نداد تا معامله‌گران بازار داخلی فروشنده شوند. از سوی دیگر، رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و شنیده‌هایی که حکایت از افزایش خرید نفت ایران می‌دهد، ‌انتظارات کاهشی را در بازار بیشتر کرد.  گفته می‌شود به‌دلیل انتظارات برای بهبود اقتصاد جهانی پس از تصویب لایحه بسته محرک ۹/ ۱ تریلیون دلاری توسط سنای آمریکا و همچنین احتمال افت موجودی نفت خام در ایالات‌متحده، قیمت نفت سیر صعودی گرفته است. در کنار این، خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داده است که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، چین واردات نفت از ایران را افزایش داده است. بر اساس این گزارش گفته می‌شود که هند هم قرار است خرید نفت از ایران را از سر بگیرد. تاثیر فروش نفت بر روی قیمت دلار به اندازه‌ای زیاد است که اخیرا از قول یکی از مقام‌های بانک مرکزی عنوان شده بود با فروش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز، قیمت دلار توان افت تا مرز ۱۵ هزار تومانی را خواهد داشت. البته همزمان از سوی همان مقام نقل شده بود که بدون فروش نفت، قیمت دلار توان ورود به کانال ۳۰ هزار تومانی را خواهد داشت.

بی‌محلی سکه به اونس

در روزی که قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، سکه بازان نیز تمایل زیادی به قرار گرفتن در موقعیت خرید نداشتند. روز سه‌شنبه به اندازه‌ای فروش‌ها در بازار سکه بالا رفت که فلز گرانبهای داخلی ۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. این کاهش در حالی رقم خورد که بهای طلا در بازارهای جهانی افزایشی شده بود و مرز هزار و ۷۰۰ دلاری شکسته شد. با این حال، به نظر می‌رسد در روزهای اخیر نوسانات دلار برای بازیگران بازار سکه از اهمیت بیشتری نسبت به معاملات اونس طلا برخوردار است.