رکوردشکنی همزمان رمزارزها

مهم‌ترین عامل سود بیت‌کوین پذیرش بیشتر این رمز ارز در میان سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ و معتبر بوده است؛ تسلا، مستر کارت آمریکا و بانک نیویورک ملون از جمله آخرین کمپانی‌های بزرگ بوده‌اند که هر کدام به نحوی از گسترش بازار بیت‌کوین و دیگر رمزارزها استقبال به عمل آورده‌اند. اتریوم نیز که به‌عنوان دومین رمزارز بزرگ جهان هم به لحاظ حجم بازار آن و هم به لحاظ حجم معاملات روزانه شناخته می‌شود، روز گذشته برای اولین بار از مرز ۲ هزار دلاری عبور کرد. اتریوم نیز مانند بیت‌کوین پنج ماه است که روندی صعودی داشته است از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیشتر از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. درحال‌حاضر مجموع ارزش بازار تمامی رمز ارزهای موجود در بازار، به بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

بیت‌کوین به طلا می‌رسد؟

درحال‌حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین به‌عنوان بازاری برای حفظ ارزش دارایی‌های خود نگاه می‌کنند، دقیقا مانند کاربردی که تاکنون طلا در بازارهای جهانی ایفا می‌کرد. با نگاهی به بازار طلا می‌توان متوجه شد که ارزش این بازار اکنون در حدود ۹ تا ۱۰ هزار میلیارد دلار است؛ حتی اگر ارزش بازار به نصف ارزش بازار طلا برسد، این موضوع به این معناست که بیت‌کوین قابلیت رشد تا قیمت ۲۰۰ هزار دلاری را به آسانی دارد. به همین دلایل است که هنوز بسیاری از تحلیلگران هیچ ایده‌ای راجع به زمان توقف قیمتی بیت‌کوین ندارند. درحالی ارزش بازار بیت‌کوین از مرز هزار میلیارد دلاری عبور کرده است که شرکت بعدی که بیت‌کوین می‌تواند از آن عبور کند هلدینگ آلفابت است که هم اکنون ارزشی در حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار دارد. جاکوب اسکنینگ، مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری رمزارزها معتقد است که در پیش روی بیت‌کوین نوسانات قیمتی بسیار زیادی قرار دارد، اما هنوز روند قیمتی در مجموع صعودی است.

البته هنوز هم بسیاری از تحلیلگران نسبت به بازار رمز ارزها که نوسانات بسیار زیادی دارند، مشکوک هستند. مبنای تردید این گروه از تحلیلگران این موضوع است که هنوز استفاده بسیار کمی از این رمز ارز‌ها در تجارت می‌شود. همچنین تحلیلگران بانک آمریکایی جی‌پی مورگان در یادداشتی اعلام کردند که قیمت‌های کنونی بیت‌کوین بسیار بالاتر از ارزش منصفانه آن است. در این یادداشت آمده است که بیت‌کوین شباهت بسیاری با دارایی‌های دوره‌ای دارد؛ دارایی‌هایی که با تغییرات اقتصادی افزایش و کاهش پیدا می‌کند. همچنین روز پنج‌شنبه ایلان ماسک که توییت‌هایش در روزهای اخیر روند صعودی ارزش بیت‌کوین را تسریع کرده است، در توییتی گفت که نگهداری ارزهای دیجیتال فقط کمی بهتر از نگهداری پول نقد است. همچنین ماسک از خرید ۵/ ۱ میلیارد دلاری بیت‌کوین توسط شرکتش دفاع کرد. طرفداران بیت‌کوین که از این رمز‌ارز به نام طلای دیجیتال نام می‌برند، مدعی هستند که بیت‌کوین نیز مانند طلا قابلیت پوشش ریسک تورم را داراست، تورمی که به‌دلیل اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی و بسته‌های محرک مالی در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند.