به گزارش «ایبِنا» کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) اعلام کرد پس از اینکه قرنطینه‌ها باعث رشد منفی ۱۵ درصدی تجارت جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ شد، در نیمه دوم سال روند تجارت بهبود یافت و در سه ماه چهارم در مقایسه با سه ماه سوم حدود ۸ درصد رشد کرد. با این حال تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ رشد منفی ۹ درصدی داشت.

رشد تجارت در سه ماه چهارم تا حدود زیادی تحت تاثیر رشد تجارت کشورهای در حال توسعه به خصوص کشورهای شرق آسیا بود و تجارت کالاهای این منطقه در سه ماه چهارم بر مبنای سالانه ۱۲ درصد رشد کرد.

در گزارش آنکتاد آمده است: اقتصادهای شرق آسیا با رشد قوی صادرات و رشد سهم بازار جهانی، روند احیا را هدایت می‌کنند. اکثر بخش‌های تولیدی به‌جز انرژی و حمل‌ونقل در سه ماه چهارم بهبود داشتند. با این حال تجارت خدمات در سطح مشابه سه ماه سوم ماند و صادرات خدمات از چین و تا حدود کمتری هند نسبتا بهتر از کشورهای دیگر بود.

بر اساس گزارش رویترز، آنکتاد پیش‌بینی کرد تجارت کالا در سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سه ماه قبلی ۵/ ۱ درصد کاهش پیدا می‌کند و تجارت خدمات هفت درصد کاهش خواهد داشت. با این حال اعلام کرد پیش‌بینی‌هایش به دلیل همه‌گیری و ابهامات پیرامون بسته‌های محرک مالی، مطمئن نیست.