تاکید بایدن بر حمایت فوری از اقتصاد

مجموع این آمارها سبب شد تا جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و تیم اقتصادی او بر موضع مشترکی تاکید کنند: اقتصاد آمریکا اکنون نیازمند تزریق پول برای ادامه روند ریکاوری خود است. جو بایدن در این مورد گفت اگر اقتصاد آمریکا با سرعت کنونی به ریکاوری خود ادامه دهد ۱۰ سال زمان نیاز است که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به حالت اشتغال کامل بازگردد و از نمایندگان کنگره خواست تا راه تصویب و اجرای بسته محرک مالی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری پیشنهادی‌اش را هموار کنند. بایدن پس از جلسه با تیم اقتصادی خود به خبرنگاران گفت: اقتصاد ما اکنون در بحران است و برخی در کنگره فکر می‌کنند ما اقدامات کافی را انجام داده‌ایم و برخی دیگر نیز اقدامات کوچک در ادامه را باور دارند، اما این چیزی نیست که من در اقتصاد کشور می‌بینم.  

خروج از بازار کار

پس از سقوط تعداد شاغلان جدید در بازار کار آمریکا در ماه دسامبر، گزارش ماه ژانویه نشان می‌دهد که مجددا این شاخص به محدوده مثبت بازگشته و در اولین ماه سال‌جاری میلادی ۴۹ هزار شغل جدید به بازار کار آمریکا افزوده شده است. همچنین این گزارش حاکی از آن است که نرخ بیکاری آمریکا به ۳/ ۶ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که بسیاری از اقتصاددانان عملکرد بهتری از اقتصاد آمریکا انتظار داشتند؛ به عنوان مثال کارشناسان سیتی‌گروپ پیش‌بینی کرده بودند ۲۵۰ هزار شغل جدید در بازار کار آمریکا ایجاد شود. البته عملکرد ضعیف‌تر از انتظار اقتصاد آمریکا در ماه ژانویه تاثیر منفی بر بازارها نداشت تا سهام آمریکا و بازدهی اوراق قرضه دولتی مسیری افزایشی داشته باشند. همچنین جزئیات دیگر این گزارش نشان می‌‌دهد تعداد کارگران دلسرد و همچنین تعداد افرادی که به دلیل وضعیت اقتصادی شغل پاره وقت دارند از ۷/ ۱۱ درصد در ماه دسامبر به ۱/ ۱۱ درصد در ماه ژانویه کاهش پیدا کرده است. رابرت فریک اقتصاددان در Navy Federal Credit Union در مورد گزارش روز گذشته گفت با اینکه پس از سقوط ماه دسامبر در ماه گذشته وضعیت کمی بهتر شد، اما این بهبود آنقدری نیست که باعث امیدواری زیاد شود. همچنین این اقتصاددان در ادامه افزود که کاهش چشمگیر نرخ بیکاری نیز نمی‌تواند مایه آرامش باشد زیرا سهم اصلی آن مربوط به خروج زیاد افراد از بازار کار است. گزارش ماه ژانویه نشان می‌دهد که حدود ۴۰۶ هزار نفر بازار کار را ترک کرده‌اند تا مقدار نرخ مشارکت به ۴/ ۶۱ درصد برسد.

ضرر شدید رستوران‎‌ها و هتل‌ها

وضعیت بیکاری در آمریکا برای ادامه سال ۲۰۲۱ چالش‌برانگیز است؛ هنوز بیش از ۱۰ میلیون نفر در این کشور بیکارند که حدود ۳/ ۴ میلیون نفر آنها بیشتر از یک سال است که از کار بیکار شده‌اند؛ این آمار با وجود کاهش ۶۰۶ هزار نفری بیکاران در ماه ژانویه است. کمپانی‌های آمریکایی در ماه مارس و آوریل تعداد مشاغل خود را برای مبارزه با ضررهای ناشی از پاندمی کرونا کاهش دادند و تاکنون اکثر این بخش‌ها در سطحی پایین‌تر از قبل پاندمی باقی مانده است. بخش پذیرایی و رستوران‌ها طی دوره پاندمی کرونا به دلیل وضع محدودیت‌های دولت بر این صنایع، بیشترین آسیب را دید.