سقوط سکه به زیر 10 میلیون

روز دوشنبه، سکه از مرز ۱۰میلیونی پس از نزدیک به ۲۰۰ روز پایین رفت و وارد محدوده ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد. سومین روز هفته، صحنه فروش بازیگران بازار سکه بود، عاملی که موجب شد فلز گرانبهای داخلی ۴۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به بهای ۹ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برسد. آخرین‌بار که سکه زیر مرز ۱۰ میلیونی نوسان کرده بود، به ۱۶ تیرماه سال‌جاری بازمی‌گردد. با از دست رفتن یک رقم از بهای سکه، انتظارات در این بازار نزولی‌تر نیز شده است. با این حال، به نظر نمی‌رسد تا زمانی که دلار بالای ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشته باشد، سکه افت بیشتری را به ثبت برساند. فعالان بازار سکه این روزها به روند بهای دلار دقت زیادی دارند؛ عامل اصلی سقوط سکه در روز دوشنبه نیز نزول اسکناس آمریکایی به زیر کانال ۲۲ هزار تومانی بود. در سومین روز هفته، دلار هزار و ۲۵۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. اسکناس آمریکایی شنبه نیز هزار تومان افت را تجربه کرده بود.

حمایت بزرگ سکه از دست رفت

بسیاری از تحلیلگران فنی باور داشتند که مرز ۱۰ میلیونی، حمایت بزرگ بازار سکه بود؛ از نگاه آنها با از دست رفتن این حمایت فلز گرانبهای داخلی می‌تواند در گام اول تا محدوده ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی افت و در گام بعدی، به محدوده ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فکر کند. با این حال، تحلیلگران فنی باور دارند، سکه در صورتی‌که به بالای محدوده ۱۰‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بازگردد، سکه‌بازان به مرور به بازار بازخواهند گشت. البته گفته می‌شود که سکه‌بازان تا حدی نسبت به افزایش بهای اونس طلا نیز ناامید شده‌اند و همین موضوع نیز در افزایش فروش‌های آنها اثر داشته است. با این حال، در صورتی‌که اونس طلا به بالای هزار و ۸۵۰ دلار بازگردد و دلار نیز به زیر ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان نزول نکند، احتمال افزایش قیمت سکه بالا خواهد رفت.

مرزشکنی مهم دیگر بازار روز دوشنبه، نزول گرم طلا به زیر یک‌میلیون تومان بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۶۴ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۹۴۰‌هزارتومان رسید.

جدا از افت سکه امامی و گرم طلا، دیروز نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز در جهت کاهشی حرکت کردند. نیم‌سکه ۲۰۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز ۵۰ هزار تومان کاهش را به ثبت رساند و در محدوده ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

چرا دلار نزول کرده است؟

هواداران دلاری ترامپ که امید داشتند ماندن او در کاخ‌سفید منجر به ادامه فشار حداکثری شود، این روزها در حال عقب‌نشینی از بازار هستند و فروش‌های هیجانی آنها قیمت این ارز را در معرض فشار کاهشی شدید قرار داده است. این اتفاق درحالی رقم خورده است که در بازار نیمایی، همچنان دلار در نزدیکی مرز ۲۵هزار تومانی معامله شده است. برخی از تحلیلگران باور دارند تا زمانی‌که فاصله بین قیمت نیما و بازار آزاد وجود دارد، احتمال بازگشت قیمتی دلار منتفی نیست. با این حال، دسته دیگری از فعالان اعتقاد دارند که بازار نیما به مرور کاهشی خواهد شد و به بازار اسکناس خواهد رسید. از نگاه آنها، دوران افزایشی دلار به پایان رسیده است، چرا‌که دوران فشار حداکثری به پایان خود نزدیک می‌شود.

گروهی از معامله‌گران عنوان می‌کنند که در حال‌حاضر خوش‌بینی به بایدن و بازگشت بدون پیش‌شرط او به برجام، زمینه‌ساز نزول قیمت‌ها در بازار دلار شده است. بخشی از فعالان باور دارند، عرضه بازارساز نقش زیادی در افت قیمت‌ها نداشته است و بازار بیشتر تحت‌تاثیر جو روانی و فروش ارز افراد موسوم به خانگی‌ها در مسیر ریزش قرار گرفته است.

اگر انتظارات بازار طی روزهای آتی درباره بایدن دچار خدشه شود، احتمال برگشت دلار به نقاط بالا وجود دارد. این مساله موجب می‌شود که برخی از معامله‌گران به‌تدریج در زمینه فروش ارز احتیاط کنند. البته در صورتی‌که دلار این‌بار محدوده ۲۰هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست بدهد، بار دیگر میزان فروش‌ها در بازار زیاد خواهد شد و این ارز برای ورود به زیر مرز ۲۰ هزار تومانی کمین خواهد کرد.