همچنین مقایسه نرخ بیکاری در زمان آغاز به کار ترامپ در کاخ سفید با انتهای دوره او حاکی از افزایش ۲ درصدی این نرخ است. ترامپ پس از جورج بوش پدر و پسر سومین رئیس‌جمهور متوالی جمهوری‌خواه است که نرخ بیکاری در دوره حکومتش افزایش پیدا کرده است. داده‌های بازار کار مربوط به سیاه‌پوستان آمریکا نیز در حالی که نشان از بهبود قابل ملاحظه در دوره ترامپ داشت، اما با آغاز پاندمی کرونا آثار این بهبود از میان رفت.

شکاف ۳ میلیونی در تعداد مشاغل

سال آخر ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با پدیده کرونا همراه بود و بسیاری از تحلیلگران سیاسی این عامل را یکی از مهم‌ترین دلایل شکست او در انتخابات ماه نوامبر می‌دانند. در حالی که ترامپ پس از ضربه مهلک اولیه کرونا به بازار کار آمریکا بارها درباره روند پرسرعت ریکاوری این بازار به نفع خود استفاده کرده بود، اما انگار همزمان با خروج از قدرت، تمام آن ادعاها با داده‌های اقتصادی ماه دسامبر نیز نقش بر آب شد. گزارش روز جمعه نشان می‌دهد تعداد شغل‌های موجود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در آخرین ماه از سال ۲۰۲۰ میلادی پس از ماه‌ها با کاهش ۱۴۰ هزار نفری مواجه شده است تا مجموعا به ۱۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل برسد. این تعداد در حدود ۱۰ میلیون شغل کمتر از زمانی است که پاندمی کرونا در جهان گسترش یافت. با توجه به اینکه رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا رسما در تاریخ ۲۰ ژانویه قدرت را به جو بایدن واگذار خواهد کرد، آمار اقتصادی ماه ژانویه نیز به نام دونالد ترامپ ثبت خواهد شد؛  بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تعداد مشاغل افزوده شده در اولین ماه از سال جاری میلادی بعید است بتواند کسری ۳ میلیون شغلی دوره ترامپ را جبران کند. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ زمانی که بر خلاف انتظارات دونالد ترامپ قدرت را در آمریکا به دست گرفت تعداد مشاغل در بازار کار آمریکا حدود ۳میلیون شغل بیشتر از مقدار کنونی بود.

هم‌رده با بوش پدر و پسر

البته نباید فراموش شود که سال آخر دوره ریاست‌جمهوری او و هم‌دوره شدن با پاندمی کرونا فشار زیادی بر تمام اقتصادهای جهان وارد کرد. شیوع پاندمی کرونا که در حال حاضر در آمریکا ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را گرفتار خود کرده است و از سوی دیگر سبب کشته شدن بیش از ۳۶۵ هزار نفر در این کشور شده است، اقتصاد آمریکا را به بزرگ‌ترین رکود خود بعد از جنگ جهانی دوم کشاند. نرخ بیکاری آمریکا در حالی که در فوریه ۲۰۲۰ در دوره آغاز بیماری کرونا در پایین‌ترین حد خود در نیم قرن گذشته بود (نرخ بیکاری ۵/ ۳ درصد) در فاصله دو ماه به حدود ۸/ ۱۴ درصد رسید. بیکار شدن بیش از ۲۲ میلیون نفر در آمریکا توانست نرخ بیکاری این کشور را به بالاترین مقدار خود در طول دوره مدرن برساند. با این حساب نرخ بیکاری ۷/ ۶ درصد که برای ماه دسامبر اعلام شده است ۲ درصد بیشتر از زمانی است که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور کار خود را آغاز کرد. ترامپ سومین رئیس جمهور جمهوری‌خواه متوالی است که قدرت را در حالی تحویل فرد بعدی می‌دهد که نرخ بیکاری بیشتر از زمانی است که قدرت را در دست گرفته است. جورج بوش پدر و پسر دو رئیس‌جمهور قبلی بودند که چنین آماری را در کارنامه اقتصادی خود به ثبت رساندند.

بهبودی که نقش بر آب شد

یکی از ادعاهای دونالد ترامپ در سه سال اول ریاست‌جمهوری‌اش که از صحت بیشتری برخوردار بود، صحبت‌های او در مورد اشتغال سیاه‌پوستان آمریکایی بود. ترامپ در سه سال نخست ریاست جمهوری خود همواره ادعا می‌کرد موجب بهبود وضعیت کار آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار شده است و همچنین این ادعا را داشت که تاکنون هیچ رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا به اندازه او وضعیت اشتغال این گروه را بهبود نبخشیده است. داده‌های اقتصادی چنین ادعایی را تایید می‌کنند؛ نرخ بیکاری سیاه‌پوستان آمریکایی در اواخر سال ۲۰۱۹ به ۲/ ۵ درصد کاهش پیدا کرد که پایین‌ترین حد از زمان ثبت داده‌های اقتصادی بوده است. اما در همین حال این نرخ تقریبا ۲ درصد بیشتر از مقدار آن در میان جمعیت سفیدپوست بود. اما پاندمی کرونا، نرخ بیکاری هم سفیدپوستان و هم سیاه‌پوستان آمریکایی را به وضعیت ابتدای دوره ترامپ بازگرداند.