سبقت کاهشی سکه از دلار

این در حالی بود که در بازار ارز، اسکناس آمریکایی تنها ۱/ ۱ درصد افت قیمت را به ثبت رسانده بود. یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد سکه نسبت به دلار افت بیشتری را تجربه کند، حباب بالایی بود که پیرامون این فلز گرانبها وجود داشت. پنج‌شنبه دو هفته پیش حباب سکه بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و این میزان دو روز پیش تا سطح ۵۰۰ هزارتومانی پایین آمد.  کاهش حباب به معنای آن است که میزان تقاضا هم در بازار سکه تخفیف پیدا کرده بود.

با وجود اینکه سکه هفته گذشته افت بیشتری را نسبت به دلار تجربه کرده بود، گروهی از معامله‌گران باور دارند که این فلز گرانبها در ابتدای هفته جاری به کمک اونس طلا  می‌تواند افزایش قیمت را تجربه کند. به گفته برخی تحلیلگران در صورتی که اونس طلا بالای محدوده هزار و ۸۸۰ دلار به کار خود پایان دهد، جسارت سکه‌بازان در ابتدای هفته برای خرید بیشتر خواهد شد و ممکن است حتی فلز گرانبهای داخلی بار دیگر به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی بازگردد. در کنار این، عده‌ای از بازیگران سنتی بازار اعتقاد دارند در آستانه شب یلدا، تقاضا برای سکه‌های کوچک‌تر نیز بیشتر خواهد شد و این مساله موجب می‌شود که به احتمال زیاد قیمت ربع سکه و سکه یک گرمی هم بیشتر شود. ربع سکه در هفته گذشته حدود ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد، ولی ممکن است در دو روز ابتدایی هفته جاری روایت متفاوتی را برای خود رقم بزند.

البته برخی از معامله‌گران باور دارند خرید ربع سکه نسبت به سایر انواع سکه به قصد سرمایه‌گذاری درازمدت، ریسک بیشتری به‌دنبال خواهد داشت. استدلال آنها این است که ربع سکه نسبت به سایر انواع سکه حباب بیشتری دارد و از ارزش ذاتی خود به شدت فاصله گرفته است، در نتیجه افت قیمت آن را محتمل تر می‌دانند .

در حالی که بخشی از معامله‌گران به تقویت بازار سکه و طلا در ابتدای هفته جاری خوشبین هستند، گروه دیگری از فعالان بازار باور دارند که این هفته بازار فلزهای گرانبهای داخلی به روند نزولی خود ادامه خواهند داد. از نگاه آنها، دلار در مسیر نزول تدریجی قرار گرفته است و به‌دلیل ادامه افت اسکناس آمریکایی، قیمت انواع سکه هم توان خاصی برای رشد قیمت نخواهند داشت. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که دلار در هفته گذشته در تمام روزها در محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی با حمایت نسبتا سنگینی مواجه شد. این مساله به اندازه‌ای برجسته بود که برخی تحلیلگران محدوده یاد شده را به عنوان کف جدید قیمت دلار در نظر می‌گیرند. در صورتی که دلار در ابتدای هفته به بالای مرز ۲۶ هزار تومان بازگردد، احتمال صعود سکه به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی بسیار بیشتر خواهد شد و در صورتی که به زیر ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برود، احتمالا به‌سوی محدوده ۱۱میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی حرکت خواهد کرد. سکه در هفته‌های اخیر تلاش زیادی کرده است که محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست ندهد، هر چند توان شکست محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را نیز از خود نشان نداده است.

۴ افت در برابر ۲ افزایش در بازار سکه

سکه امامی در هفته گذشته عمدتا در مسیر نزولی حرکت کرد. این فلز گرانبها روزهای شنبه، یکشنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه را با افت قیمت به پایان برد و تنها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه توانست سیر صعودی داشته باشد. در بازار ارز هم دقیقا چنین روندی حاکم بود. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که قیمت سکه بیشتر از روند بهای اونس طلا در بازارهای جهانی به حرکت قیمت دلار در بازار داخلی دقت می‌کند. این مساله مورد موافقت کسانی نیست که اعتقاد دارند سکه در ابتدای هفته جاری با کمک افزایش طلای جهانی از مسیر نزولی خارج خواهد شد. با این حال، روند قیمت‌ها در بازار سکه در هفته گذشته و در سال جاری به صورت کلی به گونه‌ای بوده است که روند دلار برای سکه‌بازان از اهمیت بیشتری نسبت به اونس طلا برخوردار بوده است. حتی در روز پنج‌شنبه با اینکه طلای جهانی حرکت به سوی محدوده هزار و ۹۰۰ دلاری را آغاز کرده بود، سکه‌بازان به افت جزئی قیمت دلار بیشتر واکنش نشان دادند.

در مقابل برخی باور داشتند که سکه‌بازان بیشتر از روند قیمت دلار تحت تاثیر حبابی که در بازار سکه وجود دارد، رفتار کردند. در کنار این، ازنگاه این دسته، سکه‌بازان سعی می‌کنند نوسانات بهای طلای جهانی را با تاخیر در معادلات انتظاری خود وارد کنند. به باور آنها، سکه‌بازان تصور می‌کنند، نوسانات غیرمنتظره هر لحظه ممکن است در بازار طلا  و خصوصا در تایم‌های مرده رخ دهد، در نتیجه با احتیاط به روند آن توجه نشان می‌دهند. به عنوان مثال، برخی معامله‌گران هراس داشتند که بهای اونس جهانی که پنج‌شنبه افزایشی شده بود، روز جمعه در مسیر نزولی قرار بگیرد. بازارهای داخلی ایران روز جمعه تعطیل هستند و در نتیجه خرید سکه با توجه به نوسانات روز پنج‌شنبه اونس را می‌توان ریسکی تلقی کرد. از نگاه برخی فعالان، با پایان کار بازارهای جهانی در روز جمعه، سکه‌بازان با فراغ بال بیشتری می‌توانند انتظارات خود را با بازار اونس جهانی تنظیم کنند. از نگاه این دسته در صورتی که اونس طلا بالای محدوده هزار و ۸۸۰ دلاری به کار خود پایان دهد، خریدها در بازار سکه بیشتر خواهد شد.

البته روند بازار دلار برای سکه‌بازان اهمیت زیادی دارد، ولی رفتار اسکناس آمریکایی در دو هفته اخیر، تعداد زیادی از حاضران در بازار را گیج کرده است.  هفته گذشته، برخی از تحلیلگران از افت شدید قیمت سخن گفتند و عده‌ای بر طبل افزایش قیمت‌ها کوبیدند، با این حال، دلار در دامنه محدود ۲۵ هزار و ۸۰۰ تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان کرد. در صورتی که دلار به محدوده ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان برود، انتظارات کاهشی در بازار تقویت خواهد شد.  با این حال، بسیاری از معامله‌گران فنی حاضر نیستند بی‌گدار به آب بزنند و اقدام به فروش کنند. از نگاه آنها، باید قیمت چند ساعت زیر ۲۵هزار و ۸۰۰ تومان باقی بماند تا بتوان با اطمینان بیشتر و با حجم کم به فروش‌های ارزی خود اضافه کنند.