افزایش ارتفاع 40 دلاری طلا

در حالی طلا ماه پرماجرای نوامبر را در حوالی قیمت ۱۷۷۷ دلاری به پایان برده بود که در ماه دسامبر توانست حتی به بالای مرز ۱۸۷۰ دلاری نیز برسد. در حالی که فقط ۸ روز از آخرین ماه سال ۲۰۲۰ می‌گذرد، فلز زرد در این مدت در حدود ۵ درصد افزایش قیمت داشته است. مهم‌ترین عاملی که در روزهای اخیر سبب شده است تا این فلز ارزشمند بتواند به بالاترین قیمت خود در دو هفته اخیر برسد افزایش امیدواری‌ها به توافق درباره بسته محرک مالی جدید در کنگره آمریکا بوده است. قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به‌دنبال آن هستند که تا پایان سال‌جاری میلادی برای حمایت از اقتصاد آمریکا و جلوگیری از یک قرنطینه سراسری به‌دلیل موج جدیدی از پاندمی بسته ۹۰۸ میلیارد دلاری را به تصویب برسانند.

کوپر، تحلیل‌گر بازارهای فلزات گرانبها در بانک بریتانیایی استاندارد چارترد در یادداشتی عنوان کرد که مجموعه عوامل نشان می‌دهد که فلز زرد، در فصل اول سال ۲۰۲۱، توانایی عبور از مرز ۲ هزار دلاری را دارد. این کارشناس افزود که عواملی مانند دلار تضعیف شده، ادامه سیاست‌های بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان و نرخ‌های بهره حقیقی منفی از جمله عواملی هستند که قیمت طلا در ماه‌های پیش‌رو را حمایت خواهند کرد. همچنین تحلیل‌گر بازارها در ادامه یادداشت خود عنوان کرد که عوامل نزولی طلا مانند ریکاوری اقتصادی و توزیع واکسن در نیمه دوم سال آینده بر بازارها تاثیر خواهند گذاشت. این تحلیل‌گر گفت پیش‌بینی ما این است که تولید ناخالص جهانی پس از انقباض ۸/ ۳ درصدی در سال‌جاری، سال ۲۰۲۰ رشد ۸/ ۴ درصدی را رقم بزند.

بازارها توافق در کنگره را قطعی می‌دانند

تحلیل‌گران بر این باورند که رفتار کنونی بازارها از جمله بازار طلا نشان می‌دهد که این بازارها توافق در کنگره ایالات متحده دوباره بسته حمایتی جدید را حتمی در نظر گرفته‌اند. سوالاتی که اکنون بیشتر ذهن سرمایه‌گذاران را درگیر کرده است درباره جزئیات این بسته و پیامدهای اجرای آن است. در حال حاضر سرمایه‌گذاران بیشتر به‌دنبال این موضوعات هستند که حجم بسته پیشنهادی که در عمل به تصویب خواهد رسید به چه اندازه است، این بسته در چه تاریخی و با چه سرعتی اجرا خواهد شد و همچنین تاثیرات اجرای آن بر انتظارات تورمی چه خواهد بود.

از سوی دیگر تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که تقویت مقطعی دلار آمریکا که بیشتر ناشی از نااطمینانی‌های مربوط به برگزیت است، عاملی است که می‌تواند مانعی در برابر افزایش ارزش طلا باشد. کنگره آمریکا در هفته جاری به‌دنبال متوقف کردن باقی فعالیت‌های خود برای داشتن زمان کافی در راستای رسیدن به توافق بر سر بسته محرک مالی جدید است. این در حالی است که رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا عنوان کرده بود که پیشرفت‌هایی در مذاکرات بسته حمایتی جدید در کنگره حاصل شده است.

نیاز به بسته جدید حمایتی

با اینکه پیشرفت‌های زیادی در زمینه واکسن کرونا در هفته‌های اخیر رخ داده است و شرکت‌های مختلفی از واکسن‌های موفق خود پرده‌برداری کرده‌اند، اما وضعیت پاندمی کرونا در آمریکا در حال وخیم‌تر شدن است. افزایش تعداد مبتلایان سبب شده است تا ایالت‌های کلیدی مانند کالیفرنیا و همچنین در شهر نیویورک محدودیت‌های جدیدی از سوی دولت‌های محلی وضع شود. به همین دلیل اقتصاد آمریکا که در هفته‌های اخیر با کاهش سرعت ریکاوری نیز دست به گریبان است، بیش از هر زمانی نیاز به بسته محرک مالی جدید دارد.

البته برخی از تحلیل‌گران نیز بر این باورند که حجم کم بسته محرک پیشنهادی احتمالا توان زیادی برای بالا بردن قیمت طلا نخواهد داشت.

در حالی که در ماه‌های گذشته مذاکرات میان استیون منوچین وزیر خزانه‌داری دولت دونالد ترامپ و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر سر بسته‌های نزدیک به ۲ هزار میلیارد دلار بود، حجم بسته حمایتی جدید کمتر از نصف بسته‌های پیشنهادی بود که به سرانجام هم نرسید. تحلیل‌گران تکنیکال طلا نیز مرز ۱۸۷۰ دلاری را مقاومت جدید طلا می‌دانند و گفته‌اند در صورتی که طلا از این مرز عبور کند احتمال آغاز روند نزولی موقتی با خط حمایتی ۱۸۰۰ دلار وجود دارد.

طلا به ۲ هزار دلار می‌رسد؟

تحلیل‌گران بانک بریتانیایی استاندارد چارترد که مستقر در لندن است، اعلام کرده‌اند که به‌رغم موانعی که بر سر راه طلا وجود دارد، اما این فلز ارزشمند در ماه‌های آینده پتانسیل فتح قله ۲ هزار دلاری را دارد. طلا در ماه نوامبر با حجم فروش بسیار گسترده‌ای مواجه شد و قیمت این فلز ارزشمند در این ماه به زیر مرز ۱۸۰۰ دلاری نیز رسید. همچنین صندوق‌های قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا، شاهد بزرگ‌ترین حجم خروج سرمایه از نوامبر ۲۰۱۶ بودند. برآوردها حاکی از خروج خالص ۱۱۲ تن طلا از این صندوق‌ها است. همچنین اگر جریان خروجی طلا از این صندوق‌ها با سرعت کنونی ادامه پیدا کند، ماه دسامبر تبدیل به دومین ماه با بیشترین خروجی پس از آوریل ۲۰۱۳ خواهد شد.

سوکی کوپر تحلیل‌گر فلزات گرانبها در این بانک بریتانیایی اما در ادامه یادداشت خود افزود که به‌رغم موانع موجود، طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ مجددا می‌تواند وارد هزاره سوم قیمتی خود شود. کوپر بر این باور است که تمام عوامل کلان حمایت‌کننده ارزش طلا همچنان بر سر جای خود باقی هستند؛ عواملی از جمله دلار تضعیف شده و همچنین سیاست‌های انبساطی در سراسر جهان. کوپر در این یادداشت در این مورد یادآور شد که دلاری که بسیار تضعیف شده است، نرخ‌های بهره حقیقی منفی، نگرانی‌ها پیرامون افزایش نرخ تورم و انتظارات در مورد اقدامات حمایتی بیشتر برای حفاظت از اقتصاد در برابر پاندمی کرونا و همچنین سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی جهت حرکت قیمتی طلا را صعودی نشان می‌دهد.

ریکاوری از نیمه دوم ۲۰۲۱

همچنین این تحلیل‌گر معتقد است که تاثیر عوامل نزولی طلا از جمله عرضه واکسن کرونا در کشورهای مختلف و همچنین ریکاوری اقتصادی، بیشتر در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ احساس خواهد شد. کوپر در این مورد نوشت توزیع واکسن سبب خواهد شد تا مجددا سفرها بر قرار شود و صنعت توریسم بهبود پیدا کند و از این طریق ریکاوری اقتصادی نیز قدرتمندتر شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم تولید ناخالص جهانی پس از انقباض ۸/ ۳ درصدی در سال‌جاری، در سال آینده با انبساط ۸/ ۴ درصدی مواجه شود. همچنین پیش‌بینی ما این است که توزیع گسترده واکسن از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ آغاز شود. با این وجود آثار مثبت این عوامل بر رشد اقتصادی احتمالا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ احساس نخواهد شد. با اینکه این بازارها خبرهای امیدوارکننده درباره واکسن را به‌عنوان نشانه‌ای درباره بازگشت با شرایط عادی تفسیر کرده‌اند، اما با این وجود سرمایه‌گذاران نباید عواملی مانند حجم بالای نقدینگی و سطح بالای بدهی‌ها را فراموش کنند؛ این عوامل برای طلا صعودی محسوب می‌شوند.