همچنین مقایسه تعداد شغل‌های افزوده شده در ماه نوامبر با ماه‌های قبل از آن یعنی ماه اکتبر و سپتامبر نیز فرضیه آهسته شدن ریکاوری اقتصاد آمریکا را به خوبی تایید می‌کند. در ماه سپتامبر ۶۶۱ هزار شغل جدید و در ماه اکتبر نیز ۶۱۰ هزار شغل به بازار کار اقتصاد آمریکا بازگشته است. با این وجود نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به سطح ۷/ ۶ درصد تقریبا مطابق با پیش‌بینی‌ها بود. این آمار به خوبی نشان می‌دهد در فضایی که اخبار مربوط به واکسن کرونا خوش‌بینی‌های زیادی را در بازارها برانگیخته است، واقعیت اقتصاد آمریکا نشان از چالش‌های بسیار برای تکمیل روند ریکاوری دارد.

کم شدن سرعت در پاییز

با اینکه روند ریکاوری اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر نیز قطع نشد و داده‌ها حاکی از افزوده شدن شغل‌های جدید به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است، اما این داده‌ها روی دیگری نیز دارد. افزایش مجدد تعداد مبتلایان به کرونا و محدودیت‌ها در بخش‌های مختلف سرعت افزوده شدن شغل جدید در آمریکا را کاهش داده است. با اینکه در ماه نوامبر ۲۴۵ هزار شغل جدید به این اقتصاد افزوده شده است، اما این مقدار هم از مقدار پیش‌بینی شده بسیار کمتر است و هم با آمار ماه‌های گذشته فاصله زیادی دارد. تعداد شغل‌های جدید در ماه نوامبر فقط ۵۳ درصد مقدار پیش‌بینی شده بوده است و ۲۶۵ هزار مورد کمتر از ماه قبل یعنی ماه اکتبر است. با این وجود نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به نقطه ۷/ ۶‌‌درصدی تقریبا مطابق با پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی بود. نرخ بیکاری آمریکا پس از اوج ۷/ ۱۴ درصدی پس از شوک اولیه پاندمی کرونا به‌طور مستمر در حال کاهش است ولی داده‌ها نشان می‌دهد سرعت این بهبود در ماه پاییز با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. همچنین با اینکه این هفتمین ماه متوالی است که تعداد شغل‌های افزوده شده به آمریکا مثبت است، اما بهبود خفیف‌تر در ماه نوامبر حکایت از آن دارد که ریکاوری اقتصادی آمریکا احتمالا سال‌ها زمان ببرد.

نا امیدی برای شغل جدید

رابرت فردریک اقتصاددان در  Navy Federal Credit Union در مورد گزارش منتشر شده در روز جمعه عنوان کرد که هیچ راهی برای پوشاندن ضعف گزارش بازار کار در ماه نوامبر وجود ندارد و همچنین سرعت ریکاوری بازار کار در فصل پاییز برای بازگرداندن ۱۰ میلیون فرد بیکار شده به بازار کار بسیار آهسته است. همچنین در این گزارش آمده است که در حدود ۹/ ۳ میلیون آمریکایی کرونا را مهم‌ترین دلیلی می‌دانند که آنها را از جست‌وجو برای یافتن شغل منصرف کرده است. این در حالی است که در ماه اکتبر ۶/ ۳ میلیون نفر چنین ادعایی کرده بودند. این موضوع نیز به خوبی نشان می‌دهد که با طولانی شدن بحران اقتصادی کرونا بسیاری از افراد از پیدا کردن شغل جدید ناامید شده‌اند. همچنین سهم دورکاری مردم آمریکا از ۲/ ۲۱ درصد در ماه اکتبر به ۸/ ۲۱ درصد در ماه نوامبر رسیده است. این اقدام با اینکه بیشتر به‌دلیل به اقدامات محدودکننده دولت‌های محلی در آمریکا بوده است، اما حکایت از تغییر شکل اقتصاد پس کرونا نیز دارد.

افق تاریک بازار کار

تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند احتمالا سرعت ریکاوری بازار کار آمریکا در سال جدید آهسته‌تر نیز شود. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات‌متحده با نرخ بسیار بالایی در حال اضافه شدن است و آمریکا رسما در حال مبارزه با موج جدیدی از پاندمی کرونا است. روز پنج‌شنبه هفته گذشته فقط بیش از ۲۱۰ هزار مورد مبتلای جدید در این کشور شناسایی شد و همچنین تعداد افراد بستری نیز از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت. اگرچه تا حدودی افزایش هزینه‌ها در تعطیلات سال نو می‌تواند سبب رونق مقطعی اقتصاد شود اما افزایش تعداد مبتلایان و وضع محدودیت‌های جدید ریکاوری متزلزل بازار کار آمریکا را تهدید می‌کند. همچنین گزارش دیگری که روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد نشان می‌داد بخش خصوصی اقتصاد آمریکا در حدود ۳۰۷ هزار شغل جدید به بازار کار افزوده است. این در حالی بود که اقتصاددانان تعداد شغل‌های افزوده در بخش خصوصی را ۴۴۰ هزار مورد پیش‌بینی کرده بودند.