کارمزد بانکی

بانک‌ها امروزه خدمات متنوعی را به‌صورت الکترونیک ارائه می‌کنند. الکترونیکی شدن خدمات بانکی باعث می‌شود که افراد کمتری به‌صورت حضوری به بانک‌ها مراجعه کنند و در زمان و بسیاری از هزینه‌ها مانند هزینه کاغذ‌های مورد استفاده در بانک‌ها صرفه‌جویی شود. در کشورهای غربی این کار مدت‌هاست که انجام شده است و بانک‌ها مراجعه‌کننده‌های حضوری نسبتا کمی دارند. براساس قوانین پولی کشور لازم است در هر سال تعدیل نرخ کارمزد خدمات بانکی متناسب با تورم انجام شود. قوانین بانکی کشور سبب شده که کارمزد خدمات بانکی برای چند سال ثابت بماند. این در حالی است که در بانک‌های خارجی بین بانک‌ها نیز تفاوت کارمزد وجود دارد. برخی بانک‌ها نرخ کارمزد را برای مشتریان پرکار خود همراه با تخفیف در نظر می‌گیرند. در این کشورها بانک‌ها از این سیاست‌های تشویقی برای رقابت و جذب سپرده‌گذاری بیشتر استفاده می‌کنند. یکی از مشکلاتی که پایین بودن کارمزد خدمات بانکی دارد تشویق مردم به استفاده نکردن از خدمات الکترونیک بانک نظیر پرداخت‌های خرد و پرداخت قبض است. با تعدیل نرخ خدمات بانکی، کارهایی که بانک مرکزی باید انجام دهد نیز بسیار کمتر می‌شود و سیستم بانکی ما با سیستم بانکی حاکم بر دنیا یکی می‌شود.

تنظیم و نگهداری حساب‌های مختلف مشتریان و همچنین خدماتی که برای انجام معاملات جزئی مشتریان خرده فروشی و تجاری توسط بانک انجام می‌شود؛ برای بانک‌ها هزینه‌هایی دارد. بانک‌ها این هزینه‌های اسمی را به‌عنوان کارمزد خدمات بانکی از مشتریان خود می‌گیرند. هزینه‌های مذکور براساس هزینه تمام شده خدمت بانکی محاسبه می‌شود. دریافت کارمزد بابت خدمات بانکی در تمام کشورها انجام می‌شود. کارمزد بانک‌های ایرانی جزو ارزان‌ترین نرخ‌های کارمزد در دنیا است.  

کارمزد جدید اطلاع از موجودی کارت

بررسی بخشنامه جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که هزینه کارمزد اعلام مانده کارت و صورت‌حساب ۱۰ گردش آخر معادل ۲۴۰ تومان و همچنین کارمزد اعلام مانده کارت از طریق خودپردازها به قیمت ۱۲۰ تومان خواهد بود.  این در حالی است که پیش‌تر کارمزد اعلام مانده کارت از طریق خودپردازها معادل ۱۰۰ تومان بوده است. بخشنامه جدید بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد کارمزدهای اعلام ۱۰ گردش آخر کارت شناسایی، صدور انواع کارت مغناطیسی و دریافت حضوری و غیرحضوری قبوض به ترتیب ۱۵۰، ۶۰۰۰، ۲۴۰۰ و ۱۲۰ تومان می‌شود.

کارمزد جدید صدور دسته چک

همچنین مشتریان بانک‌ها باید از آذرماه به ازای صدور دسته چک به ازای هر برگ معادل ۲۰۰ تومان کارمزد پرداخت کنند که این رقم به اضافه هزینه تمبر محاسبه شده است. پیش از این، کارمزد صدور دسته چک ۱۲۰ تومان بوده است. از سوی دیگر، ارائه صورت حساب سال جاری هر صفحه ۶۰۰ و برای سال‌های گذشته به ترتیب ۶۰۰ و ۷۲۰ تومان هزینه دارد که این ارقام پیش از این، ۵۰۰ و ۶۰۰ تومان بوده‌اند. طبق گزارش بانک مرکزی، از آذرماه باید برای صدور رمز جدید کارت بانکی در شعبه ۱۰۰۰ تومان پرداخت کرد.  نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که پیش از این بانک مرکزی دستوری مبنی بر دریافت خدمات الکترونیکی بانک چون پایا و ساتنا ابلاغ نکرده بود اما حالا طبق مصوبه‌ای که از آذرماه اجرا می‌شود، کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی پایا یک صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. همچنین، کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی ساتنا نیز ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

هزینه سرویس پیامکی بانک

سامانه سرویس پیامکی بانکی، به مشتریان بانک این امکان را می‌دهد تا با مراجعه به شعب بانک خود یا از طریق سامانه اینترنتی بانک حواله‌هایی با مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند. افتتاح حساب از جمله خدمات بانکی بدون هزینه و کارمزد است و هزینه ارسال پیامک برای اطلاع‌رسانی با گرفتن رضایت مشتری معادل ۳۰ تومان به اضافه هزینه پیامک و حق اشتراک سالانه خواهد بود.