به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، بر اساس گزارش شورای‌جهانی طلا، بیشترین میزان فروش توسط ازبکستان و ترکیه صورت گرفته است؛ در حالی‌که بانک مرکزی روسیه اولین فروش سه ماهه خود را در ۱۳ سال گذشته اعلام کرد؛ این در حالی است که ورود صندوق‌های قابل‌معامله در بورس باعث پیشرفت طلا در سال ۲۰۲۰ شده‌ و خرید توسط بانک‌های مرکزی نیز به حمایت از قیمت شمش در سال‌های اخیر کمک کرده است.

شرکت سیتی‌گروپ نیز ماه گذشته پیش‌بینی کرد که تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی پس از خریدهای تقریبا بی‌سابقه در هر دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، مجددا در سال ۲۰۲۱ بهبود خواهد یافت. لوئیز استریت، تحلیلگر ارشد شورای‌جهانی طلا، گفت: جای تعجب نیست که در چنین شرایطی بانک‌ها ممکن است چشم به ذخایر طلای خود داشته باشند. وی افزود: تقریبا تمام فروش‌ها از طریق بانک‌هایی انجام می‌شود که از منابع داخلی خرید می‌کنند و از قیمت بالای طلا در زمانی که از نظر مالی محدود شده‌اند، استفاده می‌کنند.

به گفته شورای‌جهانی طلا، بانک‌های مرکزی ترکیه و ازبکستان به ترتیب ۳/ ۲۲ و ۹/ ۳۴ تن طلا در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ فروخته‌اند. بر اساس این گزارش، ازبکستان در حال متنوع‌کردن ذخایر بین‌المللی خود و کم‌کردن ذخایر طلاست چراکه این کشور آسیای‌میانه از دهه‌ها انزوا بیرون می‌آید.