به گزارش «ایرنا»، علیرضا حاتم‌زاده در بازدید از نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع‌مقدس و مقاومت در باغ موزه دفاع‌مقدس، اظهار کرد: ۷۰ هزار زندانی تحت پوشش آموزش‌های مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای قرار دارند. براساس بررسی‌ها، بیش از ۷۰ درصد زندان اولی‌ها فاقد مهارت‌های شغلی هستند، اما با گذراندن دوره‌های آموزشی و مهارتی، ضریب برگشت مجدد آنها به زندان به زیر پنج درصد رسید.

حاتم‌زاده گفت: عامل اصلی ایجاد‌کننده مشکلات اجتماعی به نداشتن تامین معاش، شغل و مهارت بازار کار ارتباط دارد. در این زمینه ضریب بازگشت زندانیانی که در شرایط عادی آموزش نمی‌بینند زیر ۵۰ درصد است. این آمار، نشان‌دهنده میزان تاثیرگذاری آموزش مهارت شغلی است و اگر امکان امرار معاش برای زندانی وجود داشته باشد، بخش عمده چالش‌های اجتماعی و فرهنگی برطرف می‌شود. معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در حوزه اقتصاد اگر نیروی کار واجد شرایط برای بازار کار تولید کنیم به همان درسی که از دفاع‌مقدس گرفتیم، عمل کردیم. به همین منظور در آستانه چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس، توسعه کمی و کیفی مناسبی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای صورت گرفت.

۱۲۵ هزار سرباز از سازمان فنی و حرفه‌ای گواهینامه گرفتند

وی با تاکید بر اینکه هیچ نظام آموزشی در کشور تنوع گروه‌های هدف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را ندارد، خاطرنشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پادگان‌ها هم حضور دارد و ۱۲۵ هزار سرباز را سال گذشته آموزش داد که از سازمان فنی و حرفه‌ای گواهینامه دریافت کردند. حاتم‌زاده خاطرنشان کرد: بر این اساس، از سال ۱۴۰۱ سربازی نخواهیم داشت که کارت پایان خدمت بدون گواهینامه از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دریافت نکند.