قماربازی سکه بازان روی دلار؟

از یکسو ممکن است که سکه بازان انتظار افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی را داشته باشند و از سوی دیگر، گروهی عنوان کرده‌اند که معامله‌گران سکه روی افزایش قیمت دلار، قمار کرده‌اند. برای اینکه حباب سکه با فرض طلای هزار و ۸۶۰ دلاری در بازارهای جهانی، از بین برود، نیاز است که دلار به بالای ۳۰ هزار تومان قدم بگذارد؛ این در حالی است که دیروز دلار حتی به محدوده ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز قدم نگذاشته بود؛ حتی گفته می‌شود که دلار در مرز ۳۰ هزار تومان هم ممکن است با افزایش عرضه روبه رو شود. در چنین شرایطی، انتظار برای رشد دلار توسط برخی سکه بازان به نوعی شبیه به قمار است؛ البته عده‌ای هم باور دارند، سکه بازان بیشتر از آنکه روی افزایش قیمت دلار شرط بسته باشند، به امید بازگشت اونس طلا به کانال هزار و ۹۰۰ دلاری هستند. در صورتی که قیمت سکه در همین دامنه ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باقی بماند و قیمت دلار تغییر خاصی نکند، طلای جهانی با پرش به سوی هزار و ۹۲۰ دلار می‌تواند حباب سکه را به صفر برساند. طلای جهانی هفته گذشته نزدیک به ۱۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داده بود و تا ساعت ۴ بعدازظهر دیروز هم نوسان افزایشی یا کاهشی خاصی را از خود نشان نداده بود که انتظار معامله‌گران بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

عده‌ای هم باور دارند، سکه‌‌بازان در گذشته هم با ریسک روی قیمت دلار توانستند افزایش بازار خود را تا حدی پیش خور کنند. به گفته آنها، سکه بازان هفته گذشته سکه را به بالای کانال ۱۳ میلیون تومان بردند و در همان زمان انتظار داشتند که قیمت دلار به کانال ۲۹ هزار تومانی برود؛ انتظاری که در هفته جاری محقق شد. در واقع در آن مقطع زمانی حتی حباب سکه به نزدیک یک میلیون تومان هم رسیده بود، ولی باز هم معامله‌گران اقدام به فروش سکه نکردند.

فروش با قیمت بالا در روزهای پرهیجان

عده‌ای از فعالان باور دارند، سکه بازان با استفاده از جو هیجانی این روزهای بازار تصمیم دارند، دارایی خود را بالاتر از ارزش ذاتی به فروش برسانند. از نگاه آنها به تدریج قیمت سکه ارزان خواهد شد و بدون نیاز به رشد دلار، حباب این فلز گرانبها صفر می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت، در حالی که گروهی از معامله‌گران در انتظار رشد بهای طلا در بازارهای جهانی یا افزایش ارزش دلار در بازار داخلی هستند، برخی دیگر از بازیگران بازار اعتقاد دارند، سکه بازان تنها می‌خواهند با استفاده از جو هیجانی بازار، فروش‌های خود در قیمت‌های بالا را صورت دهند. از نگاه گروه دوم، این حباب حاصل هیجانات است و به تدریج با کاهش هیجانات، سکه رو به قیمت‌های پایین تر قدم برخواهد داشت.

ورود دلار و سکه به کانال‌های جدید

روز دوشنبه در بازار آزاد، دلار و سکه وارد کانال‌های جدید شدند. سکه به آرامی از مرز ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عبور کرد و دلار وارد کانال حساس ۲۹ هزار تومانی شد. باوجود این رشد، زیر پای سکه و اسکناس آمریکایی لغزان است و هر کدام در صورت تغییر جزئی انتظارات هم می‌توانند با نزول قیمت مواجه شوند. به‌طور مشخص سکه هم چنان دارای حباب مثبت است و در بازار بالاتر از ارزش ذاتی اش معامله می‌شود. برخی فعالان اعتقاد دارند، بازارها در نهایت به سوی ارزش ذاتی خود حرکت می‌کنند و به همین دلیل بر افت احتمالی سکه با کاهش هیجانات تاکید دارند. در برابر کسانی که اعتقاد دارند، حباب سکه می‌تواند در نهایت منجر به افت قیمت آن شود، کسانی هستند که باور دارند، این حباب نشان می‌دهد که سکه بازان انتظار قیمت‌های بالاتری را دارند و به همین خاطر هم حاضر هستند که فلز گرانبهای داخلی را بالاتر از ارزش ذاتی اش خرید کنند.

روز گذشته، در بازار داخلی، سکه ۱۰۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و به محدوده ۱۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قدم گذاشت. یکی از مهم ترین عوامل رشد فلز گرانبهای داخلی، بالا رفتن قیمت دلار بود. اسکناس آمریکایی دیروز ۴۵۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. با این حال، قیمت سکه با این نرخ دلار تطبیق ندارد. در واقع، برای اینکه حباب سکه صفر شود، نیاز است که قیمت‌های بالای ۳۰ هزار تومان برای دلار به ثبت برسد یا اینکه با فرض ثبات دلار، ارزش طلای جهانی به بالای هزار و ۹۰۰ دلار برگردد. با توجه به اینکه ارزش طلا در هفته گذشته ریزشی بود، به نظر می‌رسد که سکه بازان روی رشد بهای دلار بیشتر حساب باز کرده‌اند. عامل دیگری که می‌تواند حباب قیمتی سکه را صفر کند این است که با فرض همین قیمت دلار و اونس طلا، سکه تا کانال ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازگردد. در واقع ارزش ذاتی سکه در حدود ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و بالای ۵۰۰ هزار تومان با قیمت بازاری آن فاصله دارد. سکه در صورتی که سایر عوامل اثرگذار بر آن تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکنند و ۵۰۰ هزار تومان عقب نشینی کند، حباب آن صفر می‌شود. اگر قرار باشد که ارزش بازاری سکه افت نکند، باید یا قیمت دلار به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان برسد یا اینکه طلای جهانی روی عدد هزار و ۹۲۰ دلار قرار بگیرد. واضح است که هر چقدر طلای جهانی رشد بیشتری را تجربه کند، برای از میان رفتن حباب سکه نیاز به افزایش قیمت کمتری برای دلار خواهد بود.